Årsfakturering av radiotillstånd
PTS fakturerar årsavgifterna för befintliga tillstånd att använda radiosändare under januari till april. Här finns faktureringsdatum för de olika radioanvändningsområdena.
Fakturor för nya och ändrade tillstånd skickar vi ut löpande under året.
Fakturadatum 2024 för olika radioanvändningsområden
Användningsområde | Fakturadatum | Förfallodatum |
---|---|---|
Fast radio |
10 januari |
9 februari |
Landmobil radio |
10 januari |
9 februari |
Rundradio |
10 januari |
9 februari |
Jordstationer |
10 januari |
9 februari |
Blocktillstånd |
10 januari |
9 februari |
Maritim radio* |
14 feb/3 april |
15 mars/3 maj |
Luftfartsradio |
14 februari |
15 mars |
Amatörradio |
10 januari |
9 februari |
Övrig radio |
10 januari |
9 februari |
* årsfakturorna för maritim radio och amatörradio är uppdelade i två utskick.
Under faktureringsperioden får vi många frågor och telefontiderna kan därför bli långa. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Om du inte hittar svaret på just din fråga går det bra att kontakta oss, gärna via e-post. Kontaktuppgifter finns längre ner på den här sidan.
Hur går jag tillväga för att ändra i tillståndet?
Nedan finns information om de vanligaste ändringarna som tillståndshavare vill ha i samband med årsfaktureringen.
Har antalet sändare eller antennplatsen ändrats?
Om antalet sändare och/eller om antennplatsen har ändrats ska du ansöka om en ändring av tillståndet. Använd gärna våra webbformulär som finns under e-tjänster.
Ansök om att ändra radiotillstånd (webbformulär)
Du kan även använda en blankett för att ansöka om ändringen och det går bra att skicka in blanketten via e-post. Adresser och länk till blanketter finns längre ner på den här sidan.
+ Om du utökar antalet sändare ska du betala den mottagna fakturan. Vi skickar en separat faktura med årsavgiften för de nya sändarna.
− Om du minskar antalet sändare och ändringsansökan kommer in före förfallodatum på fakturan tar vi bort (krediterar) den mottagna årsfakturan och skickar ut en ny faktura på ett lägre belopp. Alternativt delkrediterar vi årsfakturan.
Vill du säga upp tillståndet och slippa årsavgiften?
Du kan säga upp ditt tillstånd skriftligt via e-post till pts@pts.se, brev eller på PTS blankett. Vi skickar alltid ett bekräftande beslut på att tillståndet är återkallat. För att fakturan ska tas bort (krediteras) måste du säga upp tillståndet före förfallodatum på fakturan. Adresser och länk till blanketter finns längre ner på den här sidan.
Vill du ändra fakturaadressen eller uppgifterna om kontaktperson?
Meddela oss om du vill ändra fakturaadressen eller uppgifterna om kontaktperson. Du kan göra detta via e-post eller brev till oss. Vi ändrar uppgifterna i våra register. Observera att du inte får någon ny faktura för innevarande år.
Vill du överlåta tillståndet?
Vi måste ge vårt medgivande om du vill överlåta ditt tillstånd att använda radiosändare. Använd vår blankett för att ansöka om medgivande. Både du som överlåter och den som förvärvar tillståndet måste skriva under ansökan. Överlåtelseblanketten hittar du här: www.pts.se/overlatelse
E-tjänster:
E-tjänster för olika typer av radiotillståndLänk till ansökningsblanketter för exempelvis förändringar och uppsägning:
Kontakt
Det är många som ringer till oss under faktureringsperioden. Därför kan det vara svårt att komma fram på telefon. Ofta kan du få snabbare kontakt genom att skicka ett meddelande via e-post eller brev, se kontaktuppgifter här nedan. Ange alltid tillståndsnumret och fakturanumret, ditt ärende och dina kontaktuppgifter. På fakturan finns tillståndsnumret under rubriken Fakturan avser och är för en del fakturor samma som kundnumret på fakturan, se bilden nedan.
E-post: pts@pts.se
Postadress:
Post- och telestyrelsen (PTS)
Box 6101
102 32 Stockholm
Telefon: 08-678 55 40
Fax: 08-678 55 05
Ytterligare information om avgifter
Nedan finner du ytterligare information om avgifter och fakturan.
Återkallelse vid utebliven betalning
Enligt lagen om elektronisk kommunikation får vi återkalla ett tillstånd om tillståndshavaren trots påminnelse inte har betalt avgift. Även om tillståndet återkallats är du skyldig att betala debiterade avgifter.
Anmälan om e-faktura via internetbanken
Du kan få e-faktura genom att kontakta din bank (inte PTS). Denna lösning riktas främst till dig som är privatperson.
Om du redan har fått en pappersfaktura måste du betala den, men kan då samtidigt kontakta din bank och anmäla dig för e-faktura för framtida faktureringar.
Avgifter
Här hittar du mer information om vilka avgifter som gäller:
En något förenklad sammanfattning av denna föreskrift finns här:
F-skattsedel
Svenska myndigheter har inte F-skattsedel.
Moms
Tillståndsavgifter är inte momsbelagda.