Ordlista

Några svåra bredbands-ord:

Modem
En apparat som gör att man kan koppla en dator
till telefonlinjen.

Brandvägg
Ett dataprogram som kontrollerar allt
som datorn skickar eller tar emot
och som stoppar sådant som kan skada datorn.

Virusskydd
Ett dataprogram som skyddar datorn mot datavirus
och annat som kan skada datorn.

Överföringshastighet
Man mäter hur snabbt ett bredband skickar information
i enheten bit per sekund.
Man talar ofta om kilobit, som är tusen bitar
eller megabit, som är 1 miljon bitar per sekund.
Ju mer bitar bredbandet har desto snabbare
skickas informationen.

 

Vad är bredband?

Kan jag få bredband?

Vad ska jag tänka på när jag väljer bredbands-leverantör?

Vad gör jag om det blir problem?

Hur kan jag jämföra priser?

Var kan jag få mer information?

 

<< Tillbaka till förstasidan för lättläst.