Vad är bredband?

Bredband används mest till att surfa på internet.
Du kan också använda bredband till att ringa eller titta på tv.
Det finns också andra bredbandstjänster.

Du kan få bredband på flera olika sätt.
Ett sätt är att få bredband från telefonledningen.
Då brukar det kallas ADSL eller kanske VDSL.
Du kan också få bredband från ledningarna till kabel-tv eller fibernät.
Mobilt bredband kommer genom signaler från radiosändare.


Du kan också koppla upp dig till internet med ett telefonmodem.
Internet med telefonmodem går mycket långsammare
än internet med bredband.


När du har internet från bredband betalar du ofta
lika mycket varje månad, hur mycket du än surfar.
Med mobilt bredband kan du få betala den tiden som du surfar.
Så kan det också vara när du surfar med modem. 


Tänk efter hur mycket du använder internet.
Om du bara surfar lite tid kanske det räcker med mobilt bredband.

 

Kan jag få bredband?

Vad ska jag tänka på när jag väljer bredbands-leverantör?

Vad gör jag om det blir problem?

Hur kan jag jämföra priser?

Var kan jag få mer information?

Ordlista

 

« Tillbaka till förstasidan för lättläst