Betaltjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning boendes i glesbygd

Om du bor i en stad eller by
så kommer brevbäraren alltid hem till dig.
Om du bor på landet
så kommer brevbäraren inte hem till dig.

Om du är gammal eller har en
funktions-nedsättning
så kan brevbäraren komma hem till dig
även om du bor på landet.
Det kallas betaltjänst för äldre
och personer med funktions-nedsättning
boendes i glesbygd. På landet kallas brevbäraren
för lant-brevbärare.

Vad gör en lant-brevbärare?

För denna tjänst kan lant-brevbäraren bland annat hjälpa dig med detta: 

  1. Du kan betala dina räkningar via
    lant-brevbäraren.
  2. Du kan ta ut pengar med ett utbetalnings-kort
    från plus-girot.

Vem får betaltjänsten?

Om du är gammal så kan du få betaltjänst
för äldre boendes i glesbygd.
Om du är över 80 år så får du alltid betaltjänst
för äldre boendes i glesbygd.
Om du är under 80 år, så kan du få det ändå,
om du behöver det.
Om du är funktions-hindrad så kan du få betaltjänst
för personer med funktions-nedsättning boendes i glesbygd.  

Vem får inte betaltjänsten?

Du får inte betaltjänsten för äldre boendes i glesbygd  
om du bor tillsammans med någon som inte
är gammal eller funktions-hindrad. 

Vad kostar betaltjänsten?

Det kostar att använda betaltjänsten för äldre
och personer med funktions-nedsättning boendes
i glesbygd. 
Du kan läsa mer om vad det kostar och hur det fungerar
Kuponginlösens webbplats.  
Kuponginlösen och ICA Banken har hand om tjänsten.

Hur får jag betaltjänsten?

Du måste kontakta Brevgirots kundtjänst:

  • Telefon: 0200-24 75 00 (kl. 09.00–16.00 helgfria vardagar)
  • E-post: info@brevgirot.se
  • Post: Brevgirot, 173 33 Stockholm

Du kan behöva lämna in ett läkarintyg som styrker behovet av tjänsterna.Om du är över 80 år så behöver du inget intyg. 

Vem kan jag kontakta på PTS för att få mer information?

Om du vill veta mer
så kan du ringa till Anders Franzén. 08-678 55 00
Han har e-postadress anders.franzen@pts.se


< Tillbaka


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen