Förmedlings-tjänst för text-telefoni

Om du är döv och vill ringa till en hörande
så kan du använda din text-telefon.
Du kan ringa till en tolk
som läser upp det som du skriver.

Om du är hörande och vill ringa till en döv
så kan du använda din tal-telefon.
Du kan ringa till en tolk
som skriver ner det du säger till den döves text-telefon.


 

Vad är Förmedlings-tjänst för text-telefoni?

Förmedlings-tjänst för text-telefoni hjälper till
när en döv och en hörande ska prata med varandra.
Den döve använder en text-telefon.
Den hörande använder en tal-telefon.
Förmedlings-tjänsten är en tolk.
Tolken skriver ner det som den hörande säger.
Tolken läser upp det som den döve skriver.

Du behöver inte ha en text-telefon
för att kunna använda Förmedlings-tjänsten.
Om du inte har en text-telefon,
så kan du använda Internet.
Då skriver du på datorn istället.


 

Vem får använda Förmedlings-tjänst för text-telefoni?

Alla får använda Förmedlings-tjänst för text-telefoni.


 

Vad kostar det att använda Förmedlings-tjänst
för text-telefoni?

Du kan ringa till Förmedlings-tjänsten
utan att det kostar mer än vanligt.
Det kostar lika mycket som ett vanligt telefon-samtal.


 

Hur använder jag Förmedlings-tjänst för text-telefoni?

Om du har text-telefon så ringer du nummer 90 160.
Om du har en vanlig telefon så ringer du nummer 90 165.

Du måste registrera dig om du vill använda Internet
istället för en text-telefon.
Registrera dig på www.texttelefoni.se


 

Vem kan jag kontakta på PTS för att få mer information?

Om du vill veta mer
så kan du ringa till Anders franzén.
Han har flera telefon-nummer.
Tal-telefon: 08-678 55 00.
Vanlig text-telefon(V.21): 08-679 96 84
Mobil text-telefon som är IP-baserad: 08-678 58 91
Han har e-postadress anders.franzen@pts.se.
Han har fax-nummer 08-678 55 10.


< Tillbaka


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen