Gratis nummer-upplysning

Om du har svårt att använda telefon-katalogen,
så kan du få gratis nummer-upplysning på telefon.
Nummer-upplysning är samma sak som telefon-katalogen,
men uppläst i telefon.


 

Vad är nummer-upplysning?

Nummer-upplysning är en telefon-tjänst.
Där kan du fråga om telefon-nummer och adresser
till människor och företag.
Nummer-upplysningen kan också koppla dig
till rätt telefon-nummer.
Nummer-upplysningen har alltid öppet. 
 

Vem får använda gratis nummer-upplysning?

Du får använda gratis nummer-upplysning
om du inte kan använda telefon-katalogen,
till exempel om du är blind eller syn-skadad
eller funktions-hindrad på annat sätt. 
 

Vad kostar gratis nummer-upplysning?

Om du har gratis nummer-upplysning
så får du ringa 1 000 samtal varje år,
utan att det kostar någonting.

De som inte är funktions-hindrade
kan också ringa till nummer-upplysningen,
men för dem kostar det pengar. 
 

Hur får jag gratis nummer-upplysning?

För att få gratis nummer-upplysning
måste du fylla i ett anmälnings-papper.
Anmälnings-papper får du från företaget Teleinfo. 
Teleinfo har telefon-nummer 08-522 144 64.
De har öppet på vardagar mellan 09.00 och 16.00.
Anmälnings-papper finns även på www.118400.se.
Telefon-numret till gratis nummer-upplysning är 118 400.
 

Vem kan jag kontakta på PTS för att få mer information?

Om du vill veta mer
så kan du ringa till Anders Franzén. 
Han har telefon-nummer 08-678 55 00. 
Han har e-postadress anders.franzen@pts.se.


< Tillbaka


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen