SMS-112
PTS har testat om det går att använda SMS
för att kontakta SOS Alarm.
Det kan vara bra om du har svårt att tala eller höra
och vill kalla på en ambulans eller brand-kåren.
Bättre text-telefoni
Det finns många olika sorters text-telefoner,
till exempel mobil-telefoner,
V.21-telefoner och internet-telefoner.
PTS försöker just nu att göra
så att alla olika text-telefoner ska kunna ringa till varandra.
Bild-telefon genom internet
Bredbands-telefoni är att ringa genom Internet.
Med bredbands-telefoni kan du använda internet som en bild-telefon.
PTS försöker just nu att göra
så att döva kan använda bredbands-telefoni
när de ringer till Förmedlings-tjänst för bild-telefoni.
Mer att låna på Tal-boks-och punkt-skrifts-biblioteket
Tal-boks- och punkt-skrifts-biblioteket kallas TPB.
TPB lånar ut tal-böcker.
TPB försöker just nu att göra
så att de kan låna ut fler saker,
än bara tal-böcker,
till exempel inlästa tidningar.
Strömmande läsning
Tal-boks- och punkt-skrifts-biblioteket försöker just nu
att låna ut böcker genom internet.
Om du har en dator med bredband
så kan du lyssna på tal-böcker med den.
Du behöver inte gå till biblioteket för att låna boken.
< Tillbaka