Posttjänst för äldre och personer med funktionsnedsättning boendes i glesbygd

Om du bor i en stad eller by
så kommer brevbäraren alltid hem till dig.
Om du bor på landet
så kommer brevbäraren inte hem till dig.

Om du är gammal eller har en
funktions-nedsättning
så kan brevbäraren komma hem till dig
även om du bor på landet.
Det kallas posttjänst för äldre
och personer med funktions-nedsättning boendes
i glesbygd. På landet kallas brevbäraren för lant-brevbärare. 

Vad gör en lant-brevbärare?

Lant-brevbäraren kan göra flera saker:

  1. Lant-brevbäraren ger dig din post.
  2. Lant-brevbäraren tar emot post som du vill skicka.
  3. Lant-brevbäraren säljer frimärken.

Vem får posttjänsten?

Om du är gammal så kan du få posttjänst
för äldre boendes i glesbygd.
Om du är över 80 år så får du alltid
posttjänst för äldre boendes i glesbygd.
Om du är under 80 år, så kan du få det ändå,
om du behöver det.
Om du är funktions-hindrad så kan du få
posttjänst för funktionshindrade boendes i glesbygd.  

Vem får inte posttjänsten?

Du får inte posttjänst för äldre boendes i glesbygd  
om du bor tillsammans med någon
som inte är gammal eller funktions-hindrad.
Om du bor tillsammans med någon som kan
åka och hämta posten själv
så får du inte posttjänsten.

Vad kostar posttjänsten?

Posttjänst för äldre och personer med funktions-
nedsättning boendes i glesbygd kostar ingenting.  

Hur får jag posttjänsten?

Du måste skriva en ansökan
eller tala med din lant-brevbärare
för att få posttjänsten.
Du hittar din närmaste lant-brevbärare
om du ringer till Posten.

Om du har frågor kan du ringa Christer K Nilsson på Posten.
Han har telefonnummer 08-781 19 50

När lant-brevbäraren får din ansökan vill han ha bevis
på att du är funktions-hindrad.
Då måste du ge honom ett läkar-intyg
som bevisar att du är funktions-hindrad.
Ett läkar-intyg kan du få om du pratar med din läkare.
Om du är över 80 år
så behöver du inget läkar-intyg. 

Vem kan jag kontakta på PTS för att få mer information?

Om du vill veta mer
så kan du ringa till Anders Franzén. 08-678 55 00
Han har e-postadress anders.franzen@pts.se


< Tillbaka


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen