Skicka blind-skrift porto-fritt

När du skickar blind-skrift med posten
så behöver du inte betala porto.
Det är alltså gratis att skicka blind-skrift.
Det kallas att skicka post ”porto-fritt”.


 

Vad betyder det att skicka blind-skrift porto-fritt?

Det är gratis att skicka blind-skrift med posten.
Det finns två sorters blind-skrift som du får skicka gratis:

  1. Du får skicka texter som är skrivna med punkt-skrift,
    till exempel tidningar och böcker och brev.
    Punkt-skrift kallas också Braille.
    Det får finnas tryckta bokstäver i texten,
    men bara några få.
  2. Du får skicka ljud-upptagningar som är gjorda för syn-skadade,
    till exempel tal-böcker och inspelade brev.
    Du får inte skicka musik-inspelningar.
    Du får inte skicka ljud-böcker som är köpta i vanliga affärer.


 

Vem får skicka blind-skrift porto-fritt?

Du får skicka blind-skrift gratis om du är syn-skadad.

Du får skicka blind-skrift gratis om du är funktions-hindrad,
så att du inte kan läsa vanlig text.

Om du inte är syn-skadad själv
får du skicka punkt-skrift gratis
till någon som är syn-skadad,
men du får inte skicka ljud-upptagningar.


Bibliotek och vissa organisationer får också skicka blind-skrift gratis.


 

Hur gör jag för att skicka blind-skrift porto-fritt?

När du skickar blind-skrift med posten
så ska du skriva BLINDSKRIFT på kuvertet.
Då blir det gratis.
Sätt inte på något frimärke.


 

Vem kan jag kontakta på PTS för att få mer information?

Om du vill veta mer
så kan du ringa till Elin Emsheimer.
Hon har telefon-nummer 08-678 55 00.
Hon har e-postadress elin.emsheimer@pts.se


< Tillbaka


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen