Om du har svårt att tala i telefon
så kan du få hjälp av Tele-tal.
Tele-tal är en tolk som hjälper till under telefon-samtalet.
Vad är Tele-tal?
Tele-tal är en tolk som hjälper till under telefon-samtalet.
Du ringer med en vanlig telefon
och pratar med den du ringer till
med hjälp av tolken.
Tolken kan hjälpa dig med tre saker.
- Om du talar otydligt så kan tolken förstå dig ändå.
Han kan förtydliga det du säger,
så att den du ringer till förstår dig.
- Om du har svårt att skriva
så kan tolken anteckna åt dig.
Han skriver upp viktiga saker
som ni säger under samtalet.
Efteråt skickar tolken anteckningarna till dig
med post, fax eller e-post.
- Om du har svårt att komma ihåg
vad du vill säga under ett telefon-samtal
så kan tolken hjälpa dig med det.
Han påminner om vad du vill säga
och hjälper dig att vara tydlig.
Om du vill så kan du förbereda telefon-samtalet
tillsammans med tolken.
Om du vill att tolken ska komma ihåg vem du är
så kan du registrera dig i Tele-tals databas.
Då kommer tolken ihåg vad du behöver hjälp med
varje gång som du ringer.
Vem får använda Tele-tal?
Alla får använda Tele-tal.
Vad kostar Tele-tal?
Tele-tal kostar ingenting.
Hur får jag tillgång till Tele-tal?
Tele-tals telefon-nummer är 020-22 11 44.
Om du är utomlands så är telefon-numret 0046-8-21 11 19.
Tele-tal har öppet alla dagar.
På vardagar har Tele-tal öppet
mellan 8.00 och 20.00.
På lördagar och söndagar har Tele-tal öppet
mellan 12.00 och 16.00.
Du behöver inte registrera dig för att ringa med Tele-tal.
Vem kan jag kontakta på PTS för att få mer information?
Om du vill veta mer
så kan du ringa till Elin Emsheimer.
Hon har flera telefon-nummer.
Tal-telefon: 08-678 55 00.
Hon har e-postadress elin.emsheimer@pts.se
Hon har fax-nummer 08-678 55 10.
< Tillbaka