Olika system för mobiltelefoni

Det finns tre olika system för mobiltelefoni i Sverige.

Det vanligaste systemet heter GSM.
GSM fungerar mycket bra för att tala i mobiltelefonen
och kan också användas till datortjänster,
som till exempel att skicka och ta emot e-post
eller koppla upp datorn till Internet med mobiltelefonen
för att till exempel surfa på Internet.

3G är det nyaste systemet.
3G betyder att det är det tredje systemet.
Systemet 3G är till för att kunna använda tjänster
för datorn på ett snabbare sätt.
Till exempel ska systemet användas till att tala med
och till samtal med video.
Det är också till för att kunna skicka bilder, rörliga bilder
och för att kunna se på tv i mobiltelefonen.


Det äldsta systemet heter NMT.
Det var det första systemet i Sverige
och används mest för att tala i mobiltelefonen.
Systemet NMT ska tas bort och istället
ska det byggas ett nytt som ska fungera
både för att tala och för datortjänster.


Vad ska jag tänka på när jag väljer telefonbolag?

Hur byter jag telefonbolag?

Vad ska jag tänka på om jag tar med mig mobilen utomlands?

Vad gör jag om det blir problem?

Hur kan jag jämföra priser?

Var kan jag få mer information?

 

« Tillbaka till förstasidan för lättläst


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen