Vad ska jag tänka på när jag tar med mobiltelefonen utomlands?

Det kan vara bekvämt att ha mobiltelefonen
med dig om du åker utomlands.
Tänk på detta i så fall.


Kontakta ditt telefonbolag och fråga om mobiltelefonen
fungerar i det land du ska åka till.
Det är särskilt viktigt om du ringer med kontantkort.


Undersök med ditt svenska telefonbolag
vad det kostar att ringa och ta emot samtal och skicka SMS.


Fråga också hur tiden för samtalen räknas
i det land du ska åka till.
I en del länder betalar du för varje sekund du ringer
och i andra länder för varje minut.
Om du betalar för varje minut kan det vara så
att du måste betala för 2 minuter
om samtalet håller på 1 minut och 1 sekund.


Tänk också på att du måste betala
både för de samtal du ringer och tar emot
när du är i ett annat land.
Därför kan det vara bra att stänga av röstbrevlådan
innan du åker ifrån Sverige.
Då slipper du betala för dem som talar in meddelanden.


Du kan spara pengar genom att själv välja
vilket telefonbolag i utlandet du vill ringa med.
Läs i beskrivningen till mobiltelefonen hur du gör
för att välja telefonbolag i utlandet.
Tänk på att det ofta kan vara lika billigt att skicka många SMS
som att ringa ett telefonsamtal.


Sätt på mobiltelefonen så fort du kan
när du kommer hem till Sverige igen.
Så länge den är avstängd räknas telefonsamtal
som mobiltelefonen tar emot som utlandssamtal.


Om du har ändrat i mobiltelefonen när du åkte utomlands,
till exempel stängt av röstbrevlådan
kom ihåg att ändra tillbaka mobiltelefonen i Sverige.


Vilka olika system för mobiltelefoni finns det?

Vad ska jag tänka på när jag väljer telefonbolag?

Hur byter jag telefonbolag?

Vad gör jag om det blir problem?

Hur kan jag jämföra priser?

Var kan jag få mer information?

 

« Tillbaka till förstasidan för lättläst


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen