Var försiktig när du öppnar filer som följer med e-post

Ibland när du får e-post har den som skrivit skickat med en fil.
Det kan till exempel vara en bild eller en text eller en kort film.
Sådana medskickade filer kan innehålla virus.
Viruset kan skada din dator och spridas vidare till andra datorer.

Var alltid försiktig med att öppna medskickade filer.
Öppna bara filer från folk du känner.
Spara gärna filen på din dator först
och kontrollera den med ditt antivirus-program innan du öppnar den.

Öppna aldrig filer som ser konstiga ut.
Man kan se på filens namn vad det är för något.
Om det är en text slutar namnet ofta på .doc
och om det är en bild slutar det ofta på .jpg eller .gif.
Öppna aldrig filer som slutar på något som du inte känner igen.

Se också till att inte ha förhandsvisning på din e-post.
Det är när du ser lite av texten redan innan du öppnat.
En del virus kan smitta redan vid förhandsvisningen.


< Tillbaka


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen