Vad kan jag välja för mitt abonnemang och mina samtal?

När du skaffar fast telefoni betyder det att du betalar
för abonnemanget, alltså att du får ringa med ett visst bolag.
Sedan betalar du också för de telefonsamtal du gör.
Du kan köpa både abonnemanget och telefonsamtal
från många olika telefonbolag.
Du kan köpa både abonnemang och telefonsamtal
från samma telefonbolag.


Du kan också välja att köpa telefonsamtalen
från ett annat telefonbolag än det som har abonnemanget.
Du får en räkning för abonnemanget och en för telefonsamtalen.

 

Det finns 2 sätt att välja annat telefonbolag
för telefonsamtalen än abonnemanget.
Det ena sättet kallas förval.
Då kopplas dina samtal direkt till det telefonnummer du har valt.

 

Det andra sättet kallas prefixval.
Det kan du välja om du bara ibland vill använda
ett annat telefonbolag för telefonsamtalen.
Till exempel för att de har billiga telefonsamtal till utlandet.
Då måste du slå några nummer före det vanliga telefonnumret.

 

Du kan få fast telefoni utan att använda telefonledningarna.
Då använder du istället ledningarna till kabel-tv
eller samma bredband som du kopplar in datorn i.
Då behöver du inget vanligt telefonabonnemang.

 


Vad ska jag tänka på när jag väljer telefonbolag?


Hur byter jag telefonbolag?


Vad gör jag om det blir problem?


Hur kan jag jämföra priser?


Var kan jag få mer information?

 

« Tillbaka till förstasidan för lättläst


 

Post- och telestyrelsen, Box 5398, 102 49 Stockholm, tel. 08-678 55 00, pts@pts.se   Mer kontaktuppgifter   Om webbplatsen