118 400 nytt nummer för kostnadsfri nummerupplysning för funktionshindrade

2006-06-01

Från och med 1 juni finns tjänsten kostnadsfri nummerupplysning för funktionshindrade på det nya numret 118 400. Tjänsten drivs också av en ny leverantör, Eniro.

En annan nyhet från den 1 juni är att man kan använda tjänsten oberoende av vilken leverantör man valt för sitt fasta telefonabonnemang.

Tjänsten vänder sig till blinda, synskadade och andra personer som inte kan eller har svårt att använda telefonkatalogen. I tjänsten ingår förfrågan om telefonnummer, adresser i Sverige samt möjlighet att bli framkopplad till efterfrågat nummer. Kostnad för framkopplat samtal (öppnings- och minutavgift) debiteras enligt användarens gällande samtalstaxa. Kunderna har möjlighet att använda tjänsten från tre privata fasta abonnemang och får en pott på sammanlagt 1 000 samtal per år. För att få tillgång till tjänsten måste den funktionshindrade anmäla sig i förväg.

Post- och telestyrelsen har upphandlat denna tjänst för att funktionshindrade ska ha samma möjligheter som andra att få nummerupplysning.

Läs mer om tjänsten.

Se frågor och svar om tjänsten.