Enklare för konsumenter att mäta bredbandshastighet

2007-10-24

Idag lanseras Bredbandskollen, en lättanvänd webbtjänst som mäter bredbandshastighet.

Bakom Bredbandskollen står .SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, som utvecklat tjänsten i samarbete med Post- och telestyrelsen, PTS, och Konsumentverket.


Bredbandskollen mäter konsumentens bredbandshastighet vid användning av Internet. Det finns också möjlighet att jämföra den uppmätta hastigheten med den teoretiska maxhastighet som operatören utlovar. Om avvikelsen är betydande hjälper en felsökarguide konsumenten att utesluta vanliga fel med den egna utrustningen. Om mätvärdet ändå är för lågt rekommenderas konsumenten att ta kontakt med sin operatör.


– Samarbetsparterna får regelbundet frågor från konsumenter om bredbandshastighet. Den nya tjänsten är enkel att använda och jag tror att många konsumenter kommer få nytta av den, säger Helén Lindqvist, chef för PTS konsumentavdelning.


Utvecklingen av Bredbandskollen har skett i diskussion med flera av de stora operatörerna, som hjälpt till med tester och kommit med synpunkter.
Tjänsten, som fungerar för både PC- och Mac-datorer, är gratis och finns tillgänglig på www.bredbandskollen.se

Bakgrund
Som oberoende upplysningstjänst är nya Bredbandskollen resultatet av ett flerårigt utvecklingsarbete finansierat av .SE, Post- och telestyrelsen och Konsumentverket. Tjänsten bygger på TPTEST, en programvara för IT-erfarna användare som .SE tidigare har utvecklat. TPTEST mätte också användarens uppkopplingshastighet, men man var tvungen att installera ett program på datorn för att kunna genomföra testet. Bredbandskollen mäter uppkopplingshastigheten direkt i webbläsaren och är därför mycket enklare att använda för alla Internetanvändare.

För mer information:
Helén Lindqvist, chef för konsumentavdelningen, tel: 0708-11 40 24