Ny version av bandbreddstestet TPTEST: Kolla hastigheten på ditt bredband - det lönar sig

2006-03-01

Nu finns bandbreddstestet TPTEST i version 5.0, som gör det ännu enklare att mäta hastigheten på din Internetanslutning.

En viktig nyhet i den senaste versionen av TPTEST är att du kan skapa en rapport på dina mätningar, som sedan kan skickas till supportavdelningen hos din operatör om du behöver hjälp eller något verkar fel.

Förutom att bandbreddstestet gjorts ännu enklare innehåller det även fler avancerade funktioner för den avancerade användaren. Till exempel kan man nu kontrollera tillgängligheten, det vill säga att all data kommer fram, samt svarstider, vilket är intressant för alla som spelar spel över Internet.

Hastigheten är en viktig faktor för många konsumenter när de väljer bredband. Ett av de vanligaste konsumentproblemen är att konsumenterna anser att anslutningarnas hastighet inte motsvarar vad de har avtalat med operatören om. Nyligen gav Allmänna reklamations-nämnden, ARN, en konsument rätt mot en operatör när hastigheten på uppkopplingen bara motsvarade hälften av maxhastigheten. ARN-beslutet ledde till att operatören sänkte månadsavgiften för konsumenten och ersatte honom retroaktivt.

Det är enkelt att använda bandbreddstestet TPTEST 5.0. Gå in på www.tptest.se för att ladda ner programmet. II-stiftelsen, Konsumentverket och Post- och telestyrelsen ansvarar gemensamt för bandbreddstestet TPTEST och dess vidareutveckling.

För mer information kontakta:

Per-Olof Johansson, II-stiftelsen, tfn 08-452 35 10, e-post poj@iis.se

Kerstin Karlsson, Post- och telestyrelsen, tfn 0708-11 40 92, e-post: kerstin.karlsson@pts.se

Johan Rådman, Konsumentverket, tfn 08-429 06 54, e-post johan.radman@konsumentverket.se

Teknisk information: Ragnar Lönn, Gatorhole, tfn 0709-39 09 90