Se upp för dyra surfräkningar på semestern

2008-06-16

Var på din vakt om du har mobilt Internet och surfar utomlands eller nära Sveriges gränser mot andra länder. Det finns en risk att ditt modem eller mobiltelefonen kopplar upp sig mot en utländsk operatör. Istället för en fast avgift kan du tvingas betala skyhöga räkningar per megabyte.

Tidigare i år fick en konsument i Västsverige en räkning på 55 000 kronor efter att hans modem kopplat upp sig mot en norsk mast. Konsumenten trodde att han som vanligt surfade mot en fast avgift, men istället debiterades han per nedladdad megabyte av den norska operatören.

I semestertider är det många som tar med sig sin dator på resan eller surfar med mobiltelefonen. Därför varnar nu PTS, Konsumentverket samt Konsumenternas tele- och Internetbyrå (KTIB) för att följderna kan bli kostsamma om man är oförsiktig.

- Bara att ladda ned nätupplagan av en svensk dagstidning kan kosta 70 kronor om man kopplas upp mot en utländsk operatör som tar betalt per nedladdad megabyte. Det kan också bli mycket dyrt att läsa e-post i mobilen eller att ladda ner fler kartor till GPS-enheten om du är på bilsemester i Europa, eftersom det debiteras som datatrafik, säger Olof Bjurö, chef för enheten för konsumentfrågor på PTS.

Flera operatörer erbjuder konsumenter en spärr mot utlandstrafik till sin mobila Internettjänst. Hos vissa operatörer är denna spärr aktiverad redan när modemet säljs. Tänk på att spärren normalt inte är automatiskt aktiverad om du har ett företagsabonnemang. Mobiltelefoner är inte heller automatiskt spärrade mot surfning utomlands.

Förra sommaren kom nya EU-regler om vad det ska kosta att ringa med mobilen utomlands, och ett pristak som kallas eurotaxa infördes. Eurotaxan gäller dock endast för telefoni, inte för sms eller datatrafik. Här kan du läsa mer om att ringa med eurotaxa.

Konsumentverket, PTS och KTIB råder konsumenter till att fråga sin operatör hur man undviker att ofrivilligt kopplas upp mot en utländsk operatör.

 

För mer information:
Olof Bjurö, chef enheten för konsumentfrågor, PTS, tfn: 070-811 40 05
Magnus Karpe, jurist, Konsumentverket, tfn: 054-19 40 46
Andreas Evestedt, informationsansvarig, Konsumenternas tele- och Internetbyrå, tfn: 070-713 48 59

 

Kommunikationsmyndigheten PTS bevakar områdena elektronisk kommunikation och post. Med elektronisk kommunikation avses telefoni, Internet och radio. Myndigheten arbetar med konsumentfrågor, effektiv konkurrens, effektivt resursutnyttjande och säker kommunikation. Läs mer på www.pts.se.