Nära var femte mobilkund har ringt via internet

2011-11-15

Internet i mobiltelefoner är en viktig drivkraft för användarna, som också är beredda att pröva nya tjänster. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport "Svenskarnas användning av telefoni och internet".

Internettelefonin har börjat slå igenom bland mobilanvändarna. Nära var femte mobilanvändare mellan 16 och 75 år har ringt via internet, och av dem som använder smart mobiltelefon har nära hälften testat internettelefoni.

45 procent av dem som bytt abonnemang under det senaste halvåret anger att de gjort det "för att kunna surfa mer med mobilen". Tidigare har den vanligaste anledningen att byta abonnemang varit att man vill sänka mobilkostnaderna.

– Mobilen blir allt viktigare som uppkoppling till internet och för att få tillgång till internettjänster som mobil internettelefoni. Vi tycks också vara beredda att betala en slant för att kunna surfa med mobilen, vilket talar för att den snabba utvecklingen vi sett under de senaste åren kommer att fortsätta, säger Göran Marby, generaldirektör för PTS.

Många kan tänka sig att klippa fasta linan

Mer än hälften av de tillfrågade, 56 procent, kan tänka sig att avstå från den fasta telefonen och endast använda mobiltelefon. Av dessa ökar andelen som redan har gått över till enbart mobiltelefon. En liknande trend finns på bredbandsområdet, där knappt 30 procent av de med internetabonnemang kan tänka sig att byta bort det fasta bredbandet och endast använda mobilt bredband i hemmet. Nästan hälften av dessa har dessutom redan gått över från fast bredband till enbart mobilt.

Två av tre kompletterar bredbandet

Två av tre bredbandsanvändare mellan 16 och 75 år kompletterar sin huvudsakliga bredbandsanslutning med en ytterligare anslutning. Surf via mobilen är det vanligaste komplementet, som 30 procent använder, medan 20 procent kompletterar med mobilt bredband till dator. 14 procent kompletterar sin huvudsakliga anslutning med fast bredband.

Om rapporten

PTS individundersökning är PTS årliga rapport som beskriver hur konsumenterna ser på telemarknaden. Första undersökningen kom 2002. PTS har frågat 4 000 personer i åldrarna 16 till 75 år. Syftet med undersökningen är att ge PTS bättre kunskap om hur konsumenterna ser på telefoni och internettjänster.

Läs individundersökningen

Mer statistik finns på PTS statistikportal 

För mer information
Oscar Holmström, analytiker, tfn: 073-640 58 17
PTS presstjänst, 08-678 55 55

Internettelefoni i mobilen innebär att man ringer via internet med hjälp av program som t.ex. Skype och Viber i stället för att använda mobiloperatörernas traditionella telefonitjänster.

Vill du ha mer information från PTS?

Läs vår blogg på www.blogg.pts.se och följ oss på Twitter, där vi heter @PTSse.

Prenumerera på information från PTS via e-post eller RSS. Läs mer på www.pts.se/prenumerera.