Nu ska samtal till nummerupplysning kunna spärras

2014-09-25

Telebolagen är skyldiga att erbjuda gratis spärrar mot särskilt dyra nummer.  Post- och telestyrelsen (PTS) har mottagit flera klagomål på att det inte går att få en sådan spärr mot nummer som börjar med 118 (nummerupplysningstjänster).  Därför inkluderar PTS nu 118-serien i listan över nummer som ska kunna spärras.

Konsumenter har hört av sig till PTS och berättat om dyra telefonräkningar sedan exempelvis familjens barn ringt många samtal till dyra nummerupplysningstjänster. Ett två minuter långt samtal till nummer i 118-serien kan kosta omkring hundra kronor. I dag erbjuder inte alla telebolag möjlighet att spärra sådana nummer.

Enligt lag ska telebolagen erbjuda möjlighet att spärra vissa nummer eller typer av utgående samtal eller sms med förhöjd taxa. PTS har tidigare tolkat regeln så att den ska omfatta åtminstone betalteletjänster (nummer som börjar på 0900-, 0939-, 0944-) och massanropstjänster som börjar på 099, samt betal-sms och utlandssamtal.

Med anledning av den senaste tidens konsumentproblem anser PTS att telebolagen från och med nu ska ge möjlighet att spärra även nummer som börjar med 118. Myndigheten kommer att följa upp att sådan spärr erbjuds genom tillsyn under 2015.

Mer information till konsumenter finns på PTS webbplats.

Frågor och svar om spärrtjänster - information till teleoperatörer (pdf, nytt fönster)

För mer information, kontakta
Anna Montelius, enheten för konsumenträttigheter, tfn: 073-640 58 12
PTS presstjänst, tfn: 08-678 55 55