Telefoni


Den 25 april kl. 09.00-10.30 genomför PTS ett informationsmöte om avvecklingen av 2G- och 3G-nät.

4 april 2024


Under 2024 kommer Post- och telestyrelsen (PTS) granska bland annat hur operatörer lever upp till lagkraven om avtalsinformation och rutiner för registrering av kontantkort. Det framgår att myndighetens tillsynsplan inom marknadsutveckling för elektronisk kommunikation.

26 mars 2024


Post- och telestyrelsen (PTS) skickar i dag ut en remiss av föreskrifter som ska minska problemen med telefonbedrägerier.

25 mars 2024


De vanligaste klagomålen till PTS handlar om tillgången till elektroniska kommunikationer eller när det blir avbrott i tjänsterna. Det visar PTS årliga sammanställning.

21 mars 2024


Under 2023 granskade PTS hur teleoperatörer lever upp till EU-regler om terminering och zero rating. Det framgår av myndighetens tillsynsrapport för marknadsreglering inom telekom.

25 januari 2024


PTS inleder en granskning efter klagomål från allmänheten.

18 januari 2024


EU kräver att konsumenter har tillgång till jämförelseverktyg för att kunna bedöma pris och kvalitet på telefoni- och bredbandstjänster. PTS föreslår nu i en rapport till regeringen hur detta kan hanteras i Sverige och att regeringen utser PTS som ansvarig myndighet för arbetet.

12 december 2023


Post- och telestyrelsen (PTS) publicerar i dag en vägledning för att minska problemen med telefonbedrägerier. Myndigheten planerar att ersätta vägledningen med bindande regler under 2024.

16 november 2023


Post- och telestyrelsen tar nu fram en vägledning för att komma till rätta med telefonbedrägerier. Den vänder sig till operatörer som tar emot internationell trafik. Vägledningen är nu ute på remiss och förväntas bli klar i november.

29 september 2023


Tele2 rapporterar in färre integritetsincidenter jämfört med andra stora operatörer. PTS inleder nu en tillsyn om Tele2:s förmåga att upptäcka, identifiera och rapportera integritetsincidenter.

21 augusti 2023