Vad ska jag tänka på när jag väljer/köper bredband?

1. Vad är skillnaden mellan olika bredbandstekniker?
2. Vad ska jag tänka på när jag väljer bredbandstjänst?
3. Hur kan jag jämföra priser?
4. Skaffa mobilt bredband - vad ska jag tänka på? 
5. Hur vet jag hur mycket mobilsurf jag använder? 
6. Vilken information har jag rätt att få innan jag köper bredband? 
7. Kan jag få bredband utan telefonabonnemang? 
8. Vem kan hjälpa mig inför mitt val? 

 

1. Vad är skillnaden mellan olika bredbandstekniker?

Det finns flera olika typer av bredband och de kan delas in i två huvudgrupper: trådbundna och trådlösa.

Ett exempel på trådbundet bredband är fiberbredband. Ett exempel på trådlöst är mobilnät. Även om du använder ett trådbundet bredband kan du surfa trådlöst med hjälp av ett så kallat WLAN, som även kallas wifi.

Läs mer om bredband hos Bredbandsforum och skillnaderna mellan olika bredbandstekniker. Telekområdgivarna har mer information om fast bredband respektive mobilt bredband.

 

2. Vad ska jag tänka på när jag väljer bredbandstjänst?

När du ska välja bredband behöver du först svara på följande frågor:

  • Hur ska du använda bredbandet? Är det för att till exempel betala räkningar eller kommer du att använda videostreamingtjänster?
  • Vem ska använda bredbandet? Är det du själv eller är ni fler i hushållet som behöver använda tjänsten samtidigt?
  • Var ska du använda bredbandet? Är det viktigt att bredbandet är mobilt så att du kan ta med det till sommarstugan?  

När du har svarat på de här frågorna kontaktar du de leverantörer som erbjuder bredband i ditt område. För att få veta vilka det är kan du använda Bredbandskartan.

Mer information om vad som är viktigt att tänka på vid val av bredbandslösning finns också på Bredbandsforums webbplats "Bredband till villa".

Använd de olika bredbandsleverantörernas webbplatser för att få råd om vilken typ av lösning och utrustning du behöver eller kan välja. Läs mer om olika bredbandstekniker i fråga 1 (se ovan).

 

3. Hur kan jag jämföra priser?

Använd gärna en webbplats som jämför bredbandspriser för att hitta det billigaste erbjudandet. Men ta reda på vem som står bakom informationen du får, till exempel om det är någon av bredbandsleverantörerna som äger eller sponsrar webbplatsen. Du kan få tips hos Konsumentverket vad du bör tänka på om du använder prisjämförelsetjänster på internet

Telekområdgivarna har information om både mobilt och fast bredband och om vad du bör kontrollera innan du skriver avtal om en tjänst. Där kan du till exempel läsa om täckning, hastigheter och olika sätt att surfa.

 

4. Skaffa mobilt bredband - vad ska jag tänka på?

Operatörerna erbjuder olika hastigheter och prisplaner för tjänsten mobilt bredband. Fråga därför operatörerna om vilka tjänster de erbjuder, priser och om villkoren för dem. Det kan vara viktigt att undersöka om det finns begränsningar för hur bredbandet kan användas, särskilt om du har behov av tjänster såsom biltelefoni eller trygghetslarm.

Eftersom det framförallt är mobilnät som används kan samma problem uppstå som för vanlig mobiltelefoni, till exempel vad gäller täckning. Gå in på operatörernas webbplatser och jämför täckningskartor för att se vilken som passar bäst för dina behov. Operatörernas täckningskartor innebär inte en garanti för täckning på en viss plats. Bäst är att testa tjänsten där man har störst behov av att använda den.

Vad gäller överföringshastighet är den ofta tillräcklig om du främst surfar och skickar e-post. Det kan däremot finnas begränsningar om du ofta laddar hem musik, filmer, vill titta på TV eller liknande. Dels motsvarar överföringshastigheterna inte högre hastigheter i fast bredband, dels begränsar många operatörer hur mycket du kan använda tjänsten, om du når upp till en viss förbrukning.

Den hastighet som leverantören marknadsför är en teoretisk maxhastighet som konsumenten normalt inte kommer upp i. Många faktorer kan påverka vilken hastighet du får, exempelvis täckning, din egen utrustning, och hur många som surfar samtidigt i området. Hastigheten varierar ofta mellan olika användningstillfällen och var man befinner sig.

Tilläggstjänster och sampaketerade erbjudanden kan göra det svårt att byta operatör. Om flera tjänster ingår i abonnemanget kan det finnas avgifter vid byte av enstaka tjänster.

Viktigt att tänka på är att användning av mobilt bredband utomlands kan bli många gånger dyrare än användning i Sverige.

 

5. Hur vet jag hur mycket mobilsurf jag använder?

En del bredbandsleverantörer har verktyg för att mäta ungefär hur mycket mobilsurf du använder per dag. Du får svara på frågor om ditt mobilsurfande, till exempel hur många mejl du skickar och hur länge du tittar på strömmad video eller lyssnar på strömmad musik.

Läs mer om dataförbrukning på Bredbandsforums webbplats. De har också gjort en sammanställning över hur mycket data som krävs för ett antal vanliga tjänster.

 

6. Vilken information har jag rätt att få innan jag köper bredband?

Innan du köper en tjänst har du rätt att få reda på vad den kostar. Om du köper en tjänst tillsammans med till exempel en dator, en telefon eller en surfplatta, har du rätt att få reda på vad både tjänsten och enheten kostar. Beroende på om du köper tjänsten i en butik eller på distans finns olika regler om vilken övrig information du har rätt att få före ett köp. Läs mer hos Telekområdgivarna om vilken information du har rätt till.

Det finns också regler om vilken information ett avtal måste innehålla. Läs mer om det hos PTS eller Telekområdgivarna.

 

7. Kan jag få bredband utan telefonabonnemang?

Fråga din bredbandsleverantör om det är möjligt att ha bredband utan telefonabonnemang, innan du säger upp ditt telefonabonnemang. Be dessutom om att få skriftligt besked om när ip-telefoniabonnemanget kommer levereras, så att du inte blir helt utan telefoni under övergångsperioden.

Att ha bredband utan att ha telefonabonnemang kan bli dyrare än om du har telefonabonnemang och bredband. Så ett tips är att fråga vad kostnaden kan bli och vilka villkor som tillämpas, exempelvis bindningstider och hur mycket det kostar att kunna återgå att ha vanligt telefonabonnemang, om du så vill.

I dag finns ingen laglig rättighet att få bredband. Var och hur bredbandstjänsten erbjuds beror på de olika operatörernas tekniska och ekonomiska avgöranden. Det finns alltså ingen skyldighet för någon operatör att erbjuda bredband utan telefonabonnemang.

 

8. Vem kan hjälpa mig inför mitt val?

För att få råd när du ska köpa bredband kan du vända dig direkt till bredbandsleverantörerna och ställa frågor om de tjänster du är intresserad av.

Hos Telekområdgivarna kan du ställa frågor och få råd om vilken typ av bredbandstjänst som passar dig.

Om det finns en konsumentvägledare i din kommun kan du även få hjälp där med att välja bredband och få mer information. Kolla på Konsumentverkets webbplats vem du kan vända dig till.