Radiostörningar

Du som är abonnent hos en operatör för tv, telefon, bredband, mobilt m.m. bör i första hand kontakta din operatör, när problem uppstår. När operatören har gett dig råd och gjort teknisk utredning kan operatören vid behov kontakta PTS för eventuell fortsatt problemlösning. I normalfall agerar inte PTS vid störningar som drabbar enskilda abonnenter.

Du som tittar och lyssnar på tv och ljudradio utan särskilt abonnemang eller du som använder licensfri radioutrustning, till exempel fjärrkontroller, WLAN, WiFi och jaktradio, kan inte räkna med att få samma hjälp från någon operatör. Istället kan du själv försöka lösa problemet eller anlita teknisk hjälp från ett serviceföretag. 

Här finns mer utförlig information om några vanliga problemlösningar som man kan prova själv innan man kontaktar sin operatör.

Företag eller privatperson som har eget tillstånd för radiosändare av något slag som PTS har utfärdat samt serviceföretag i radio/tv- branschen kan läsa mer under sidorna Bransch/Radio/Radiostörningar. Var vänlig uppge aktuellt tillståndsnummer vid kontakt med PTS.

Teracom, som sköter utsändning av marksänd tv, genomför under 2016 och våren 2017 förändringar i sitt nät som påverkar tv-mottagningen. Mer information om dessa förändringar finns på Teracoms webbplats.

 

Konsumenter kan få kostnadsfria råd hos: