Den här webbplatsen sätter tillfälliga webbkakor (cookies) när du använder vissa tjänster. Dessa kakor behövs för att dessa tjänster ska fungera. När du stänger ner webbläsaren kommer all information att raderas.
Genom att göra inställningar i webbläsaren kan du neka webbplatsen att lämna en webbkaka.
Det kan innebära att vissa tjänster på webbplatsen, till exempel lyssna-funktionen, inte fungerar. Klicka här för er information om hur PTS hanterar webbkakor på webbplatsen.

  • Anpassa
  • Lättläst
  • Teckenspråksfilmer
  • Läs upp
  • English
  • Arkiv
PTS image
  • Bransch
  • Privat
  • Om PTS
  • Kontakt
  • Press
  • E-tjänster
    Start / Privat / Telefoni / Integritet
  • Informationssäkerhet
  • Brottsbekämpning
    • Trafikdatalagring
  • Behandling av uppgifter
    • Hemligt nummer
    • Samtycke för vissa uppgifter
  • Integritet

    Din personliga integritet är en viktig säkerhetsfråga. Du ska känna dig trygg när du använder internet, och inte behöva oroa dig för hur informationen du lämnar ifrån dig hanteras. Att få kommunicera förtroligt är en rättighet skyddad i grundlagen.

    arrow Vilket ansvar har PTS i integritetsfrågor?

    När operatörerna tillhandahåller telefoni och internetabonnemang får de reda på många uppgifter om användarna. Exempel på sådana uppgifter är adressuppgifter, telefonnummer, vem du ringer till och när, dina surfvanor och var din mobiltelefon befunnit sig vid olika tidpunkter. Operatörerna har ansvar för att skydda dina uppgifter. I lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation finns regler om hur telebolagen får hantera dessa uppgifter, och PTS ska se till att operatörerna följer dessa regler.

    arrow Vad ligger utanför PTS ansvar?

    PTS har bara tillsyn över operatörernas hantering av uppgifter om personer och företag. De allmänna reglerna om personuppgifter hanteras av Datainspektionen.

    Information om hur du skyddar dig på internet finns på sidan Din säkerhet hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

    Konsumentrådgivning inför att du ska skriva på ett avtal kan du få hos Hallå Konsument eller hos Telekområdgivarna. Också om du har en tvist med din operatör, till exempel angående avtal eller faktura kan du få hjälp hos Hallå Konsument eller hos Telekområdgivarna. Anser du att avtalsvillkoren är oskäliga eller att marknadsföring är vilseledande kan du anmäla detta till Konsumentverket.


    Relaterade länkar
    Hallå konsument
    Myndigheten för samhällsskydd
    Datainspektionen
    Konsumentverket
    Telekområdgivarna
    Information för operatörer och innehavare av webbplatser PTS

    Kontakt

    Kontakta oss

    Press

    Om PTS

    Informationsmaterial

    Organisation

    Jobba på PTS

    Vad gör PTS?

    Dokument

    Webbplatsen

    Om kakor

    Startsida

    Snabblänkar

    Dokument

    Statistik

    Blanketter

    Prenumerera

    RSS-flöde

    PTS bloggen

    Upphandlingar