Företagskunder
Viktiga faktorer i samband med ett företags inköpsbeslut för posttjänster
Att tänka på inför inköpsprocessen
- Hur ser totalkostnaden för porto ut i organisationen? Kostnadsansvaret för porto ligger ofta uppdelat på flera olika avdelningar. Sammantaget kan portokostnader utgöra en väsentlig kostnad för företaget som helhet och innebära besparingsmöjligheter.
- Den faktiska kostnaden påverkas av:
- Sändningsstrukturen (frekvens, sändningsstorlek, vikt och format, antal editioner – sekvenser, etc.)
- Sändningens innehåll (ADR, transaktionspost, tidningar/tidsskrifter)
- Den geografiska fördelningenav befintliga kunder och mottagare i planerade kampanjer/utskick
- Ta fram statistik över tidigare utfall (från exempelvis egna system, printföretag och postoperatörer). Företagets verkliga postflöden är viktiga att känna till för att undvika schablonprissättning.
- Följ upp att rabatter enligt tidigare avtal blev som förväntades.
- Utnyttja konkurrensen genom att ta in konkurrerande offerter och jämför alternativ.
Inför avtalsskrivning
- Bestäm vilka posttjänster ditt företag behöver.
- Begär skriftliga offerter av respektive postoperatör.
- Kontrollera att ni kan klara de inlämningsvillkor som är förutsättningen för att erhålla de erbjudna rabatterna.
- Tänk på att volymrabatter ska erbjudas stegvis för olika volymintervall och inte enbart för hela eller del av totalvolymen.
- Tänk på att helhetslösningar som förhindrar möjligheten att anlita en annan postoperatör under avtalsperioden kan strida mot post- eller konkurrenslagstiftning.
Senast uppdaterad:
4 januari 2017