Frågor och svar om arbetet med ny telefoninummerplan

Utifrån den teknik- och samhällsutveckling som sker så håller PTS på att se över om det finns ett behov att ändra i den så kallade nummerplanen, det regelverk som finns för hur telefonnummer får användas i Sverige. En av de förändringar som diskuteras är att ta bort riktnumren. Nedan finns vanliga frågor och svar om detta arbete.

arrow Varför vill PTS göra förändringar i nummerplanen?

Den svenska nummerplanen är föråldrad. Den har sitt ursprung från tiden före andra världskriget och även om förändringar skett på senare tid, t.ex. att mobiltelefoni har införts, i planen är den till exempel inte helt anpassad för ip-telefoni, där nomaditet är möjlig (se frågan "Varför vill ni ta bort riktnumren" för beskrivning av nomaditet). PTS vill att användarnas behov och önskemål ska styra hur telemarknaden utvecklas, inte regler från en myndighet. I dagsläget så är nummerplanen ett hinder för utvecklingen eftersom den inte tillåter vissa tjänster som användarna vill ha.

Till exempel så säger dagens nummerplan att fasta telefonnummer endast får användas inom respektive riktnummerområde. Ett annat exempel är regeln som innebär att fastnummer inte får användas för mobilabonnemang. Trots detta så finns, och efterfrågas, tjänster som bryter mot dessa regler. I dag finns över 300 000 mobilabonnemang som nås via ett fast telefonnummer. PTS vill därför modernisera telefoninummerplanen så att dessa tjänster och andra framtida tjänster som användarna vill ha är godkända.

Om vi genomför de föreslagna förändringarna i nummerplanen tror vi att det kan ge operatörer och andra bättre möjligheter att utveckla nya attraktiva tjänster för användarna.

arrow Vad vill PTS ändra?

Inget beslut är taget men de förändringar som diskuteras är att ta bort riktnummer och sluta göra skillnad på fastnummer och mobilnummer. Förändringarna som nämns ovan förutsätter att man måste börja slå hela numret, inklusive den del som varit riktnumret, även vid fast telefoni. Detta gör man redan i dag vid mobil telefoni. En positiv effekt av att man måste slå hela numret är att det skapas möjligheter att börja använda fler korta nummer för olika tillämpningar.

arrow Vad skulle det innebära om man tar bort riktnumren?

  • Du skulle kunna ta med ditt fasta telefonnummer var du än flyttar inom Sverige.
  • Du kan inte längre se var någon bor baserat på telefonnumret.
  • Du måste slå hela numret, även den del som tidigare var riktnummer, oavsett var du geografiskt befinner dig. Så är det i dag när man ringer via mobiltelefon.

arrow Måste jag byta nummer?

Nej. Du kommer att ha kunna ha kvar ditt gamla nummer. Om riktnumren tas bort kommer den del av telefonnumret som tidigare var riktnumret att finnas kvar som en del av ditt telefonnummer, men kommer dock inte längre ha en geografisk knytning.

arrow Måste jag byta telefon?

Nej, de föreslagna ändringar innebär inte att man behöver byta telefon.

arrow Varför vill ni ta bort riktnumren?

Det finns få skäl att behålla riktnumren. Riktnummer skapades för länge sedan av tekniska skäl. Dessa tekniska begränsningar finns inte längre. Det finns inte heller längre skäl att behålla dem på grund av samtalskostnader eftersom kostnaderna inte är beroende av vilket riktnummer man ringer till.

Nya tjänster som användarna gärna vill ha skapar ett behov att ta bort riktnumren. Ett exempel på sådana tjänster är så kallad nomadisk ip-telefoni. Nomaditet innebär att du tillfälligt kan flytta med ditt telefonabonnemang utanför riktnummerområdet, till exempel till sommarstugan, och på så sätt nås på hemnumret i sommarstugan utan vidarekoppling eller flera telefonabonnemang. Detta användningssätt är formellt inte tillåten i telefoninummerplanen i dag. PTS vill göra tjänster som denna och andra framtida tjänster godkända. För att göra detta behöver riktnumren tas bort.

arrow Varför vill PTS sluta göra skillnad på fastnummer och mobilnummer?

Användarna ställer allt större krav på flexibilitet och mobilitet när det gäller telefoni. Därför tycker PTS att tjänster ska kunna erbjudas till användarna oavsett om det är ett mobilnummer eller geografiskt/fastnummer som används. Redan i dag finns över 300 000 mobilabonnemang som nås via ett fast telefonnummer, något som formellt inte är tillåtet. PTS vill därför modernisera nummerplanen så att dessa tjänster och andra framtida tjänster som användarna vill ha är godkända. Dessutom minskar nu succesivt skillnaden i samtalsavgift för mobilsamtal och fasttelefonisamtal. Därför skulle det kunna vara mer effektivt att sluta dela upp telefonnummer i olika nummerserier för fast eller mobil telefoni.

arrow Ska fast telefoni tas bort?

Nej, det är ett missförstånd. Den aktuella diskussionen handlar om hur telefonnummer ska hanteras, inget annat.

arrow Hur stora kostnader tror ni kan uppstå om vi förändrar planen mycket?

Vi har låtit genomföra en utredning av vad det kostar operatörer, företag, myndigheter och privatpersoner att avskaffa riktnumren och ta bort skillnaden mellan fasta och mobila nummer, inklusive kravet att slå hela numret och möjligheterna för fler korta nummer. En preliminär uppskattning av PTS gör gällande att den totala kostnaden skulle bli cirka 600 miljoner kronor. Förändringarna skulle sannolikt inte ge privatpersoner några direkta merkostnader.

Kostnaderna är ett skäl till att låta förändringen ta lång tid att genomföra. Genom att genomföra förändringen under lång tid kan operatörerna, som kommer att stå för merparten av kostnaderna, anpassa sig till de nya förutsättningarna när de ändå byter utrustning. Därmed hålls kostnaderna som specifikt är förknippade med regelförändringar nere.

I media har siffrorna 9,4 samt 11 miljarder kronor nämnts. Dessa siffror är förlegade. Den kommer från en studie från 2002 som delvis handlade om andra typer av förändringar av nummerplanen. Dessutom har förutsättningarna förändrats under de gångna åren, bland annat genom teknikutvecklingen, vilket innebär att siffrorna från 2001 inte kan appliceras på de aktuella förslagen.

arrow Vem ska betala?

Enligt studien kommer den största delen av kostnaderna ligga hos operatörerna eftersom förändringarna kräver ändringar i tekniska system samt information till sina egna kunder. Företag och myndigheter med telefonväxlar kommer också att behöva bekosta tekniska förändringar och information till användarna. Kostnader kommer sannolikt också att uppstå för företag och organisationer som till exempel använder riktnummer för att styra inkommande samtal till olika svarsställen inom företaget/organisationen. Förändringarna skulle sannolikt inte ge privatpersoner några direkta merkostnader.

arrow När genomförs förändringen?

Detta är en ganska lång process. Vi har haft dialog med operatörer och andra intressenter och har nu låtit genomföra en utredning av de ekonomiska konsekvenserna. Vi har utifrån detta underlag fortsatt diskussionen med operatörerna. Baserat på den dialogen har PTS tagit fram en strategi för telefoninummerplanen, där förändringar i nummerplanen på både kort och lång sikt beskrivs. Det kan ta många år innan de större förändringarna är genomförda, framåt 2025.