Undvik felköp med ny filmkampanj från PTS

2019-11-08

Post- och telestyrelsen (PTS) lanserar en informationskampanj för att få konsumenter att tänka efter när de köper nya tekniska prylar.

PTS är en av flera myndigheter som utövar marknadskontroll. Det innebär att PTS kan ingripa om produkter med radiosändare som inte uppfyller EU:s krav sätts på marknaden. Radiosändare finns i till exempel mobiltelefoner, trådlösa hörlurar, radiostyrda leksaker, inbrottslarm och trygghetslarm.

Traditionellt marknadskontrollarbete handlar ofta om att testa och kontrollera produkter. Samtidigt ökar ständigt konsumenternas e-handel av produkter från olika delar av världen. Produkter som inte är anpassade till EU:s krav kan i värsta fall störa annan radioanvändning.

- Vi vill med denna kampanj vända oss direkt till konsumenterna och upplysa om hur fel det kan gå om man köper dåliga prylar. I fyra humoristiska filmer möter vi en familj som inte vill erkänna sina felköp, säger Magnus Leijel, enhetschef på PTS.

Kampanjen heter ”Blev det ett felköp?” och kommer att spridas via Youtube i samband med de stora e-handelsperioderna som väntar inför julhelgen.

Samtliga filmer går att se på pts.se/felkop.

Mer information:

Magnus Leijel, enhetschef, 073-644 56 28
PTS presstjänst, 08-678 55 55