Allmänt

Hur finansierar PTS sin verksamhet?

PTS förvaltningsverksamhet finansieras med avgifter, bidrag och anslag. Den största delen är avgifter som tas ut från operatörer och tillståndshavare. Avgifterna ska täcka PTS kostnader för bl.a. tillsyn.

PTS arbetar också för att personer med funktionsnedsättning ska ha tillgång till goda kommunikationstjänster och genomför upphandlingar och standardisering av utrustning och tjänster. En annan uppgift är att se till att post- och telekommunikationer fungerar i kris och krig. Dessa delar av PTS verksamhet finansieras med anslag och bidrag.

Vilken rätt har PTS att ta ut avgifter?

PTS kan med stöd av 12 § förordning (2016:602) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet samt 11 kap. 1 § förordning (2022:511) om elektronisk kommunikation föreskriva om avgifter.

Bestämmelser om avgifter finns i följande lagar:

14 kap. 1-3 §§ lagen (2022:482) om elektronisk kommunikation

15 § radioutrustningslagen (2016:392)

4 kap. 21 § postlagen (2010:1045)

7 § lagen (2016:561) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om elektronisk identifiering

5 kap. 1 § lagen (2016:534) om åtgärder för utbyggnad av bredbandsnät

10 § lagen (2019:181) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om gränsöverskridande paketleveranstjänster