Post
Du ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var du bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.
PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.
På den här sidan får du även svar på frågor och information om:
- Postnords tester av en ny produktionsmodell
- Placering av postlådor
- Oadresserad reklam/samhällsinformation
- Postnummer, adressändringar och eftersändningar
- Att få/skicka brev och paket
- Lagar och regler (Postlag, Postförordning)
- Tjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning
Nyheter
19 april 2022
Svenskarnas nya kommunikationsvanor innebär möjligheter och utmaningar för postmarknaden. För att möjliggöra en hållbar posttjänst behöver förändringar ske. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i årets rapport Svensk postmarknad.
31 mars 2022
Svenskarna e-handlar i en allt större omfattning. Det visar en undersökning som Post- och telestyrelsen låtit genomföra. Samtidigt får fyra av fem svenskar maximalt fem brev i veckan.
15 februari 2022
Post- och telestyrelsen (PTS) genomför en informationsinsamling inom ramen för postlagen och paketförordningen. Syftet är att bevaka postmarknadens utveckling och ge ökad insyn i priserna på marknaden.
Dokument
12 maj 2022
PTS undersöker nu efterfrågan i tre frekvensband. Syftet är att få underlag för fortsatt arbete med utveckling av banden. Myndigheten önskar svar på konsultationen senast den 16 juni 2022.
10 maj 2022
Stödet för IPv6 i de fasta näten är fortfarande lågt. Det har inte skett några större förändringar sedan PTS senaste kartläggning.
6 maj 2022