Post

Du ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var du bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.

PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.

PTS tar emot en stor mängd klagomål om utdelning av brev från postmottagare. Läs mer om det.

På den här sidan får du även svar på frågor och information om:


Nyheter

Åtgärder behövs för att säkra framtida postservice

För att säkra en framtida postservice med hög tillförlitlighet och god kvalitet behöver såväl leverantörer som konsumenter anpassa sig. Det konstaterar PTS i rapporten Svensk postmarknad 2019.

15 april 2019


Färre beroende av femdagarsutdelning

Andelen svenskar som är beroende av att få post fem dagar i veckan minskar. Det visar en undersökning som PTS låtit genomföra.

1 april 2019


Litet behov av femdagarsutdelning av brev

Brevförsändelser med skriftligt innehåll minskar medan brev och paket med varor ökar. Till exempel är det få som anser sig behöva brev utdelade fem dagar i veckan.

7 juni 2018


Dokument

Samråd 2 om utkast till beslut för marknaderna för fast respektive mobil samtalsterminering

Besvara samrådet senast den 1 oktober 2019.

17 september 2019


Faktablad - Personalplanering inför höjd beredskap - PTS-F-2019:1

17 september 2019


Remiss – förslag till föreskrifter om vilka andra uppgifter som ska lagras för att identifiera abonnent och registrerad användare vid användning av NAT-teknik

PTS har tagit fram förslag till föreskrifter om vilka andra uppgifter som ska lagras för att identifiera abonnent och registrerad användare vid användning av NAT-teknik. Remisstiden pågår till och med den 15 oktober 2019.

16 september 2019