Post

Du ska ha tillgång till posttjänster till rimliga priser oavsett var du bor. Det är en av PTS uppgifter att se till att detta fungerar.

PTS tar också emot klagomål på postoperatörer och hanterar brev som en postoperatör inte kunnat dela ut.

På den här sidan får du även svar på frågor och information om:

 

Nyheter

19 april 2022

Svenskarnas nya kommunikationsvanor innebär möjligheter och utmaningar för postmarknaden. För att möjliggöra en hållbar posttjänst behöver förändringar ske. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i årets rapport Svensk postmarknad.

31 mars 2022

Svenskarna e-handlar i en allt större omfattning. Det visar en undersökning som Post- och telestyrelsen låtit genomföra. Samtidigt får fyra av fem svenskar maximalt fem brev i veckan.

15 februari 2022

Post- och telestyrelsen (PTS) genomför en informationsinsamling inom ramen för postlagen och paketförordningen. Syftet är att bevaka postmarknadens utveckling och ge ökad insyn i priserna på marknaden.

Dokument

12 maj 2022

PTS undersöker nu efterfrågan i tre frekvensband. Syftet är att få underlag för fortsatt arbete med utveckling av banden. Myndigheten önskar svar på konsultationen senast den 16 juni 2022.

10 maj 2022

Stödet för IPv6 i de fasta näten är fortfarande lågt. Det har inte skett några större förändringar sedan PTS senaste kartläggning.

6 maj 2022