Anmälan om klagomål på postoperatörer

Här hittar du information om hur du kan anmäla klagomål på postoperatörer och Svensk Adressändring. För att spara tid rekommenderar vi att du först läser texten nedan om hur man bör gå tillväga.

Om du är missnöjd med en postoperatörs service ska du i första hand vända dig till den operatör problemet gäller. Här följer kontaktinformation till olika postoperatörer.

arrow Postnord

PostNords Kundtjänst Privat kan du kontakta via telefon: 0771-33 33 10 eller via PostNords webbplats.

Om du inte blir nöjd med hur PostNord hanterar din synpunkt eller reklamation kan du kontakta PostNords kundombudsman.

arrow Citymail

Mottagarservice
telefon: 0771-40 60 40
E-post mottagarservice@citymail.se

Om du inte blir nöjd med hur din synpunkt eller reklamation hanteras av Mottagarservice kan du vända dig till Citymails utredningsfunktion på Kvalitetsavdelningen. Anmälan sker per telefon till 08-709 43 99 (mån–fre kl. 08.30–10.30).

arrow Anmälan om klagomål på Svensk Adressändring

Om ditt klagomål gäller eftersändning eller adressändring ska du vända dig till Svensk Adressändring

arrow Anmälan till Post- och telestyrelsen

Har du inte fått hjälp av postoperatören när du har anmält ditt klagomål kan du  göra en anmälan till PTS. PTS kan inte ingripa i enskilda konsumenters klagomål mot postoperatörerna men kan komma att använda klagomålen som grund för tillsynsåtgärder.

Om du vill anmäla ett klagomål till PTS kan du göra det via:
e-post: pts@pts.se .

PTS information om behandling av personuppgifter vid klagomål på postoperatör.

telefon: 08-678 58 80 under våra telefontider.

Under veckorna 26-33 besvarar PTS frågor och klagomål inom postområdet via telefon mellan 9.00 och 11.15 på tisdagar. Frågor om saknade brev besvaras under samma period mellan 12.30 och 15.00 måndag till torsdag samt mellan 9.00 och 11.30 på fredagar.

Läs mer om PTS konsumentarbete på postområdet

Läs mer om PTS tillsynsarbete på postområdet.

arrow Gemensamt vid tvist

Konsumentverkets webbplats kan du söka kontaktuppgifter till konsumentvägledningen i din kommun.

Vid en tvist mellan en postoperatör och en konsument finns också vissa möjligheter att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Både näringsidkare och konsumenter kan också vända sig till allmän domstol.