Ansökningshandlingar

Här finns ansökningshandlingar för tillstånd att använda radiosändare.

För att PTS ska kunna ge tillstånd behövs olika uppgifter beroende på vilken verksamhet ansökan gäller.

Ansökan ska vara fullständigt ifylld. Om någon uppgift saknas i ansökan måste vi begära kompletteringar, vilket kan leda till att ärendet blir fördröjt.

Om ansökan avser fast belägen station ska karta bifogas med markerad antennplats.

Du kan läsa mer om respektive radioanvändning på sidorna om radiotillstånd

Ansökan

OBS! För att kunna använda ansökningsblanketterna kan du behöva uppgradera din Adobe Acrobat-läsare till version 7.0 eller senare.

Instruktion för ifyllnadsbara pdf-dokument

För att du ska kunna öppna och fylla i pdf-dokument måste du först spara ner filen till din dator. Sedan öppnar du den i ett program som hanterar pdf-dokument, exempelvis Acrobat Reader. Du sparar enklast ner filen genom att högerklicka på dokumentlänken och välja "Spara länk som..."

Behandling av personuppgifter

PTS är personuppgiftsansvarig för de uppgifter du anger i samband med ansökan. Det innebär att personuppgifter registreras i myndighetens tillståndsregister. Läs mer om hur PTS behandlar dina personuppgifter.

Undantag från tillståndsplikt

PTS beslutar enligt lagen om elektronisk kommunikation om undantag från tillståndsplikt för användning av radioanläggningar. Läs mer på sidan om Undantag.

Blanketter