Kontakta operatören vid störning

Om du har störningar på allmänna tjänster som levereras via radiovågor i luften till dig som kund, exempelvis ljudradio, tv, mobiltelefoni eller mobilt bredband - kontakta det företag som levererar tjänsten, alltså operatören där du har ditt abonnemang. Detsamma gäller också för kabel-tv-nät och bredband via kabel-tv-nät.

Operatören kan då göra felsökning och hjälpa dig som kund att lösa många typer av mottagningsproblem. Eventuellt får du själv kontakta ett radio­service­företag för att få mera teknisk hjälp. Om du är missnöjd med operatörens åtgärder hänvisar vi till Telekområdgivarna och Konsumentverket.

Sveriges radios program och all marksänd tv (med vanlig tv-antenn) sänds ut av operatören Teracom AB på uppdrag av de olika program­företagen. Kontakta därför Teracom om du har problem med mottagningen.

Störningar på marksänd tv kan bero på utbyggnad i 800 MHz-bandet. Tillståndshavarna i 800 MHz-bandet ska enligt tillståndsvillkoren erbjuda en gemensam kontaktpunkt dit tv-tittare vars tv-mottagning påverkas av användning i 800 MHz-bandet kan vända sig med en anmälan. Telekområdgivarna har nu rollen som kontaktpunkt vid eventuella sådana störningar.

Reklamradioprogram och närradioprogram sänds ut av olika operatörer. Kontakta aktuell radiostation om du har mottagningsproblem.

När du själv äger och använder privata trådlösa apparater, exempelvis WLAN (trådlöst datanät), sladdlös telefon och fjärrkontroller, eller ett privat kommunikationsradiosystem så finns ingen operatör att kontakta. Då får du i större omfattning själv utföra felsökningen.

Möjligen kan kan du få något stöd från butiken där du har köpt apparaten eller från apparatens tillverkare. Vid behov, kontakta radioserviceföretag, för mera teknisk hjälp med felsökning och analys av störningen.