Behåll numret vid operatörsbyte

Frågor och svar om att behålla telefonnumret vid byte av operatör.

arrow Kan jag behålla mitt telefonnummer när jag byter operatör?

Du kan ta med dig ditt telefonnummer när du byter operatör inom ett riktnummerområde. Om operatören tillåter det kan du också ta med ditt telefonnummer till ett annat riktnummerområde. En operatör är enligt lag skyldig att lämna ifrån sig ett nummer till en annan operatör. Skyldigheten gäller inte att ta emot ett nummer.

arrow Hur ska jag göra för att byta operatör?

Om du vill byta operatör ska du kontakta den operatör du vill byta till. Denne kontaktar din nuvarande operatör och meddelar att du önskar byta.

PTS råder alla att endast ingå skriftliga avtal med en ny operatör, även om muntliga avtal också är giltiga. Vid eventuella problem med en operatör underlättar det om man har ett skriftligt avtal.

Det är också viktigt att kontrollera om du har bindningstid, uppsägningstid eller tilläggstjänster kvar hos din nuvarande operatör.

Telekområdgivarnas webbplats finns det viktig information och goda råd.

arrow Kan operatören ta betalt av mig som kund när jag byter operatör?

Den operatör som du flyttar från får inte ta ut någon avgift av dig för detta. Däremot kan du behöva lösa ut dig från befintligt avtal, om du bundit dig på en viss tid med din nuvarande operatör. Den operatör du flyttar till kan ha avgifter när ett nytt abonnemang öppnas genom att numret överlämnas till den operatören.

arrow Vart kan jag vända mig för att få information om vad det kostar att ringa med olika operatörer?

Information om priser för telefoni kan du få på hos operatörerna. Med PTS e-tjänst Sök operatör kan du i många fall kolla vilken operatör ett visst nummer hör till.

arrow Kan jag flytta mitt fasta nummer till mobilen?

Flera mobiloperatörer erbjuder numera möjlighet att flytta ett fast telefonnummer till mobiltelefonen. Det ger en möjlighet att spara in på abonnemangsavgiften. Det innebär att det fasta telefonabonnemanget avslutas, något som inte alltid varit tydligt för konsumenter som köper tjänsten.

Det är viktigt att tänka på konsekvenserna om du avslutar det fasta abonnemanget. Det kan bland annat innebära att trygghetslarm eller hemlarm som går via det fasta telenätet upphör att fungera. Tänk också på att kolla att du har bra mobilmottagning hemma. Om du har bredband via ADSL bör du kolla med din bredbandsleverantör om det går att behålla tjänsten trots att det fasta abonnemanget avslutas. Tänk också på att om du ändrar dig och vill få tillbaka ditt fasta telefonabonnemang tar operatören ut avgift för nyteckning av fast abonnemang.

På Telekområdgivarnas webbplats kan du läsa mer om mobil hemtelefoni och vad du bör tänka på innan du väljer detta alternativ.