De administrativa kraven är lite olika för tillverkare, importörer och distributörer av produkter respektive för de som tillhandahåller tjänster.
Tillverkares skyldigheter
Tillverkaren ska
- bedöma tillgängligheten i sin produkt
- ha rutiner i produktionen som säkerställer tillgängligheten
- spara teknisk dokumentation som ligger till grund för bedömningen
- upprätta en EU-försäkran om överensstämmelse
- förse produkten eller dess märkskylt med CE-märkning
- förse produkten med informationstext som anger:
o produktens spårbarhet
o tillverkarens kontaktuppgifter, inklusive firmanamn eller varumärke
o hur konsumenten ska använda produkten.
Om tillverkaren vill göra undantag med stöd i lagen ska de meddela Post- och telestyrelsen detta. Dokumentationen ska visa att de krav som inte är uppfyllda skulle innebära en större förändring av den grundläggande karaktären av produkten eller en oproportionerligt stor börda för tillverkaren. Dokumentationen ska sparas och kunna lämnas till Post- och telestyrelsen på begäran.
Dokumentationskraven gäller inte fullt ut för så kallade mikroföretag.
EU-kommissionen har generell information om hur en EU-försäkran ska utformas och vad den ska innehålla. Observera att eventuella undantag från tillgänglighetskraven måste redovisas i EU-försäkran.
EU-försäkran om överensstämmelse (EU-kommissionens webbplats)
CE-märkning innebär att tillverkaren ansvarar för att produkten uppfyller tillgänglighetskraven.
CE-märkning (EU-kommissionens webbplats)
Om tillverkaren i efterhand får kännedom om att produkten inte uppfyller kraven så måste tillverkaren ge detaljerad information om detta till Post- och telestyrelsen och marknadskontrollmyndigheter i alla EU-länder där produkten tillhandahålls. Tillverkaren ska omedelbart åtgärda bristerna, alternativt dra tillbaka produkten. Tillverkaren ska också föra register över klagomål som inkommit beträffande tillgänglighetskraven.
Lagen kräver att tillverkare samarbetar med behöriga myndigheter om de åtgärder som ska vidtas för att tillgänglighetskraven ska uppfyllas. Tillverkare ska ge myndigheterna åtkomst till dokumentation, informera om varifrån produkter kommit eller levererats till, eller på annat sätt samarbeta för att se till att tillgänglighetskraven uppfylls.
Tillverkaren får genom skriftlig fullmakt utse en representant som ska utföra vissa av sina uppgifter. Men det går inte att delegera riktigt allt. Till exempel inte ansvaret för rutiner som säkerställer tillgänglighetskraven, eller att upprätta den tekniska dokumentationen.
En sådan representant måste vara etablerad inom unionen. Om en distributör eller importör utses som representant så ska denna både utföra de delegerade uppgifterna och de skyldigheter som gäller för importörer och distributörer. Representanten kallas i direktivet för “bemyndigad företrädare”.
Fördjupning kring tillverkares skyldigheter
- Direktivets kapitel III beskriver administrativa krav på ekonomiska aktörer som hanterar produkter.
Skyldigheter för ekonomiska aktörer som hanterar produkter (Europaparlamentets webbplats) - Ett sätt att säkerställa rutiner för att uppfylla tillgänglighetskraven kan vara att följa standarden EN 17161:2019 Universell utformning – tillgänglighet genom universell utformning för produkter, varor och tjänster – utvidgar spektrumet användare.
Standarden EN 17161:2019
Importörers och distributörers skyldigheter
Om andra än tillverkaren säljer produkten på EU-marknaden räknas de som distributörer, förutom om produkten kommer från ett land utanför EU – då de istället räknas som importörer.
Importören och distributören ska:
- Kontrollera att kraven för tillverkare är uppfyllda. Om kraven inte uppfylls måste de meddela Post- och telestyrelsen och tillverkaren av produkten.
- Lägga till sina egna kontaktuppgifter (utöver tillverkarens).
- Lägga till information om användning av produkten (bruksanvisning och säkerhetsföreskrifter) på ett språk som användaren kan förväntas förstå.
- Se till att lagrings- eller transportförhållandena inte påverkar tillgängligheten i produkten som importören eller distributören har ansvar för.
Den som säljer produkten under eget varumärke eller som i efterhand ändrar på produkten på ett sätt som kan påverka tillgänglighetskraven övertar själv ansvaret för tillverkarens skyldigheter.
Om en importör eller distributör i efterhand får kännedom om att produkten inte uppfyller kraven så måste den ge detaljerad information om det till marknadskontrollmyndigheter i alla EU-länder där produkten tillhandahålls. De måste också se till att omedelbart åtgärda bristerna, alternativt dra tillbaka produkten. De ska också föra register över produkter som brister och klagomål som inkommit beträffande tillgänglighetskraven.
Lagen kräver att importörer och distributörer samarbetar med behöriga myndigheter. Till exempel genom att ge dem åtkomst till dokumentation, informera om vilka de fått produkter från eller levererat produkter till, eller på annat sätt medverka till att tillgänglighetskraven uppfylls.
Fördjupning kring Importörers och distributörers skyldigheter
- Direktivets kapitel III beskriver administrativa krav på ekonomiska aktörer som hanterar produkter.
Skyldigheter för ekonomiska aktörer som hanterar produkter (Europaparlamentets webbplats) - Ett sätt att säkerställa rutiner för att uppfylla tillgänglighetskraven kan vara att följa standarden EN 17161:2019 Universell utformning – tillgänglighet genom universell utformning för produkter, varor och tjänster – utvidgar spektrumet användare.
Standarden EN 1716:2019
Tjänsteleverantörers skyldigheter
Den som tillhandahåller eller erbjuder sig att tillhandahålla en tjänst som omfattas av direktivet är tjänsteleverantör.
Tjänsteleverantören ska:
- Fortlöpande se till att tjänsten uppfyller alla relevanta tillgänglighetskrav.
- Lämna information om tjänstens tillgänglighet Informationen ska följa med tjänsten.
- Omedelbart rapportera brister i sin tjänst till PTS (eller den tillsynsmyndighet som har ansvar för tillsyn av tjänsten) samt i alla EU-länder där tjänsten tillhandahålls. Övriga myndigheter med tillsynsansvar
- Åtgärda brister i tjänsten.
- Samarbeta med behöriga tillsynsmyndigheter. Till exempel genom att ge dem åtkomst till dokumentation, eller på annat sätt medverka till att tillgänglighetskraven uppfylls.
Om tjänsteleverantören vill göra undantag med stöd i lagen ska de meddela Post- och Telestyrelsen eller den tillsynsmyndighet som har ansvar för tillsyn av tjänsten om detta. Dokumentationen ska visa att de krav som inte är uppfyllda skulle innebära en större förändring av den grundläggande karaktären av tjänsten eller en oproportionerligt stor börda för tjänsteleverantören. Dokumentationen ska sparas och kunna lämnas till Post- och telestyrelsen på begäran.
Fördjupning kring tjänsteleverantörers skyldigheter
- Direktivets kapitel IV beskriver tjänsteleverantörers skyldigheter.
Skyldigheter för tjänsteleverantörer (Europaparlamentets webbplats) - Ett sätt att säkerställa rutiner för att uppfylla tillgänglighetskraven kan vara att följa standarden EN 17161:2019 Universell utformning – tillgänglighet genom universell utformning för produkter, varor och tjänster – utvidgar spektrumet användare.
Standarden EN:17161:2019
Fördjupning kring administrativa krav
- Direktivets kapitel III beskriver administrativa krav på ekonomiska aktörer som hanterar produkter och kapitel IV beskriver krav på tjänsteleverantörer.
Skyldigheter för ekonomiska aktörer som hanterar produkter (Europarlamentets webbplats)
Skyldigheter för tjänsteleverantörer (Europaparlamentets webbplats) - I lagrådsremissen diskuteras de administrativa kraven främst i avsnitten 5.12-5.14. Genomförande av tillgänglighetsdirektivet (Riksdagens webbplats)
- Ett sätt att säkerställa rutiner för att uppfylla tillgänglighetskraven kan vara att följa standarden EN 17161:2019 Universell utformning – tillgänglighet genom universell utformning för produkter, varor och tjänster – utvidgar spektrumet användare.
Standarden EN 17161:2019