Driftstörningar påverkar tillgång till kontanttjänster

Just nu hör många av sig till oss på PTS kring driftstörningar som påverkar möjligheten att ta ut och sätta in kontanter på flera platser i landet. Vi har tillsynsansvar när det gäller vissa aktörers skyldighet att tillhandahålla platser för kontanttjänster. Därför följer vi utvecklingen noggrant och agerar inom ramen för vårt uppdrag.

Vårt uppdrag på PTS är att följa hur marknaden utvecklas och agera om det enligt regelverket finns för låg tillgång till platser för kontanttjänster i landet. Det här gör vi genom att samla in och analysera data om tillgången av platser för kontanttjänster. 

Datainsamling och beräkningar görs normalt sett två gånger per år, men kan ske vid fler tillfällen om det finns behov. Vi bedömer då om tillgången till platser för att ta ut och sätta in kontanter i landet uppfyller lagkraven. Om kraven inte är uppfyllda kan PTS lämna ärenden vidare till Finansinspektionen. De har i sin tur möjlighet att agera gentemot de banker och kreditinstitut, som har skyldighet att tillhandahålla platser för kontanttjänster.  Finansinspektionen kan till exempel ta beslut om sanktionsavgifter. 

Enligt regelverket ska det finnas en miniminivå av platser för kontanttjänster på nationell nivå, men det innebär inte att enskilda har rätt att ta ut eller sätta in kontanter på en viss plats. Tillgången till kontanttjänster kan därför variera över landet och regelverket kan vara uppfyllt trots att det saknas tjänster eller tjänster är ur funktion på enskilda platser. PTS kan genom vår tillsyn inte påverka tillgången av kontanttjänster på en viss plats i landet.

Just nu har vi en löpande dialog med Bankomat AB om pågående driftstörningar och bristen på tillgång till kontanter. Bankomat har uppgett att de arbetar intensivt med att komma till rätta med problemen. De prioriterar att fylla på automater där det saknas alternativa möjligheter till att ta ut kontanter. För att följa statusen på driftstörningarna inhämtar vi ytterligare uppgifter från Bankomat AB varje vecka.

Vi kommer att fortsätta att följa situationen och planerar för möten med Bankomat AB och andra aktörer efter sommaren för att vidare diskutera händelserna, konsekvenserna och möjliga vägar framåt. 

För mer information och felanmälan hänvisar vi till respektive aktör.

Kontakta oss

Vid frågor skicka mejl till pts@pts.se.

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Publicerades 2025-07-03
Om PTS