Olagliga avtal drabbar företag – tre bolag varnas

Post- och telestyrelsen (PTS) misstänker att operatörerna Leijon Telekom AB, Telson Sweden AB och It partner i väst AB inte har levt upp till regler om uppsägningstid. Nu underrättar PTS bolagen.

PTS har genomfört en granskning av operatörerna Leijon Telekom AB, Telson Sweden AB och It partner i väst AB för att kontrollera om de följer reglerna i lagen om elektronisk kommunikation (LEK). Enligt reglerna ska slutanvändare, efter automatisk förlängning av avtal med bindningstid, alltid kunna säga upp avtalet med högst en månads uppsägningstid.

PTS granskning har särskilt fokuserat på hur företag drabbas, eftersom det kommit in klagomål om oetisk försäljning mot särskilt småföretagare.

PTS misstänker brott mot reglerna

PTS granskning visar att Telson Sweden AB och It partner i väst AB tidigare haft längre uppsägningstid än en månad, men att de nu ska ha ändrat till maximalt en månad. Leijon Telekom AB tillämpar fortfarande tre månaders uppsägningstid.

PTS kan konstatera att en längre uppsägningstid än en månad strider mot lagen. Även om Telson Sweden AB och It partner i väst AB uppger att de nu har ändrat uppsägningstid, så beslutar PTS att underrätta samtliga bolag om misstanke om brott mot lagen.

Leijon Telekom AB underrättas dessutom om att rätta till sin uppsägningstid.

- Vi har sett att särskilt småföretagare är utsatta för oetisk försäljning och ofördelaktiga avtalsvillkor. PTS ser mycket allvarligt på detta och underrättar nu tre bolag om avtalsvillkor som bryter mot lagen, säger Marielle Sjögren, avdelningschef.

Mer information

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Publicerades 2025-09-30
Internet och telefoni