Paketboxar som är tillgängliga för alla
För att paketboxar ska kunna användas av alla behöver du som leverantör tänka in både tillgänglighet och användbarhet i utformningen. Vi ger er råd om hur du går tillväga.
Paketboxar erbjuder en bekväm, effektiv och säker service för de flesta användare, men inte för alla. Dagens lösningar av paketboxar utgör ett hinder för många användare. De som oftast stöter på stora problem är personer med synnedsättning, nedsatt motorik eller de med nedsatt kognitiv förmåga.
För att dina paketboxar ska kunna användas av alla, behöver du tänka in både tillgänglighet och användbarhet i utformningen.
- Genom att erbjuda paketboxar som fungerar för alla får du helt enkelt fler kunder. Utgå från etablerade standarder som WCAG 2.1 och EN 301 549 för att utforma paketboxar som fungerar för alla, säger Malin Wahlquist, enheten för digital inkludering PTS.
Vanliga hinder i dagens paketboxar är:
- Pekskärmar utan stöd – Många boxar saknar talsyntes, punktskrift eller kompatibilitet med skärmläsare.
- Komplex inloggning – BankID och SMS-koder kan vara en hög tröskel för den som saknar digitala verktyg eller vana.
- Otillgänglig fysisk design – Luckor som sitter för högt gör boxen oanvändbar för rullstolsanvändare eller personer med nedsatt rörlighet.
- Brist på hjälp – Det finns sällan möjlighet att få personlig service/personlig support vid paketutlämning.
Kontakta oss
Malin Wahlquist, enheten för digital inkludering, PTS 070 81 14 078
PTS presstjänst, 08-678 55 55