Här ger vi övergripande information om de personuppgiftsbehandlingar där vi är personuppgiftsansvarig och som innebär en kontakt med allmänheten.
Kontakta oss
Du kan kontakta PTS på följande sätt.
E-post: pts@pts.se
Brev: Post- och telestyrelsen, Box 6101, 102 32 Stockholm.
För att minimera tillgången till personuppgifter avråder vi dig från att ange personuppgifter i ämnet eller filnamnen på bilagor som du skickar till oss via mejl eller våra e-tjänster.
For information in English, please contact PTS (see above).
Vårt dataskyddsombud
PTS dataskyddsombud arbetar med frågor som gäller myndighetens efterlevnad av EU:s dataskyddsförordning (dataskyddsförordningen). Du kan kontakta vårt dataskyddsombud om du vill utöva dina rättigheter eller har frågor som rör behandling av dina personuppgifter.
E-post: dataskyddsombudet@pts.se
Brev: Post- och telestyrelsen, Box 6101, 102 32 Stockholm. Märk kuvertet med ”PTS dataskyddsombud”.
Offentlighetsprincipen
Offentlighetsprincipen innebär att var och en har rätt att ta del av allmänna handlingar hos myndigheter. Dataskyddsförordningen hindrar inte att personuppgifter i allmänna handlingar lämnas ut.
Eftersom PTS är en myndighet blir meddelanden som skickas till oss som huvudregel allmänna handlingar som diarieförs och registreras. Vid en begäran kommer meddelandena att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess.
Vid hantering av allmänna handlingar följer vi bestämmelser i bland annat offentlighets- och sekretesslagen, arkivlagstiftningen och förvaltningslagen.
Kategorier av personuppgifter
De kategorier av personuppgifter som vi behandlar är framförallt kontaktuppgifter till enskilda som vänt sig till oss. Om ärendet i grunden avser en organisation av något slag och en kontaktperson har utsetts för organisationen behandlas namn och kontaktuppgifter till kontaktpersonen. I handlingar och meddelanden som skickas in till oss förekommer även andra typer av personuppgifter.
Det förekommer att vi behandlar känsliga personuppgifter. Det kan till exempel vara uppgifter om hälsa som lämnas i ansökningar om anställning eller som registreras i samband med tillhandahållandet av kommunikationslösningar för personer med funktionsnedsättningar.
De som kan ta del av uppgifterna
Hos oss är det främst de medarbetare som behöver personuppgifterna för att utföra sina arbetsuppgifter som kommer att ta del av uppgifter. Konsulter som utför arbete åt oss kan också få åtkomst till personuppgifter i samband med sitt uppdrag.
Om klagomål som gäller vårt verksamhetsområde leder till att vi inleder tillsyn, kan vi lämna personuppgifter i anmälan/klagomålet till den aktör som är föremål för tillsynen. Vi kan dessutom vara skyldiga att lämna ut personuppgifter i enlighet med offentlighetsprincipen eller annan lag eller förordning. I vissa fall behöver vi också lämna ut uppgifter till andra myndigheter eller till Europeiska kommissionen.
För vissa personuppgiftsbehandlingar använder vi oss av personuppgiftsbiträden exempelvis leverantörer. Det gör vi bland annat för olika typer av it-tjänster, kommunikationslösningar för personer med funktionsnedsättningar och vid hanteringen av bredbandsstöd.
De personuppgiftsbiträden som anlitas får endast behandla personuppgifter i enlighet med de ändamål och instruktioner som vi har lämnat för behandlingen. Personuppgiftsbiträdet och de som agerar under biträdets ledning får vidare aldrig ta del av fler uppgifter än vad som krävs för att utföra den tjänst som avtalet med PTS omfattar. När personuppgifter ska behandlas av ett personuppgiftsbiträde upprättas ett personuppgiftsbiträdesavtal.
Period under vilken personuppgifterna kommer att lagras
För statliga myndigheter är utgångspunkten enligt arkivlagstiftningen att myndigheten ska bevara allmänna handlingar. Vi följer dessa regler om bevarande och gallrar allmänna handlingar i enlighet med gällande gallringsregler och beslut. Personuppgifter som inte ingår i en allmän handling ska sparas endast så länge de är nödvändiga för de ändamål som de behandlas för.
Dina rättigheter som registrerad
Du som registrerad har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Dessa rättigheter innebär i korthet att du ska få information om när och hur dina personuppgifter behandlas och ha kontroll över dina egna uppgifter.
Rätt till tillgång (registerutdrag)
Du kan begära att få ett besked om PTS behandlar personuppgifter som rör dig och i så fall få en kopia av dessa tillsammans med viss närmare information.
Rätt till rättelse
Du kan begära att få uppgifterna rättade eller kompletterade om du anser att personuppgifterna är felaktiga eller ofullständiga.
Rätt till radering
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. När personuppgifterna behövs för att PTS ska kunna fullgöra sitt uppdrag eller framgår av en allmän handling har vi ingen möjlighet att radera uppgifterna.
Rätten att få dina personuppgifter raderade är begränsad inom vår verksamhet. PTS behandlar personuppgifter om dig när det är nödvändigt för att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i vår myndighetsutövning eller för att uppfylla en rättslig förpliktelse.
Rätt till begränsning
Du har rätt att kräva att PTS begränsar personuppgiftsbehandlingen om dig under vissa förutsättningar. Med begränsning menas att du, i vart fall under en viss tid, har möjlighet att stoppa PTS från att använda uppgifterna annat än för vissa avgränsade syften.
Rätt att göra invändningar
Du har rätt att göra invändningar mot behandlingen när PTS behandlar personuppgifter inom ramen för myndighetsutövning eller för att kunna utföra uppgifter av allmänt intresse. Om vi inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen.
Rätt att flytta dina personuppgifter (dataportabilitet)
Om PTS behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifter som rör dig för att använda dessa på annat håll, exempelvis överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.
Rätten att flytta dina personuppgifter inom vår verksamhet är begränsad eftersom vi i de allra flesta fall behandlar uppgifter med stöd av andra rättsliga grunder än samtycke och avtal.
Om du vill utöva dina rättigheter eller har synpunkter
Om du vill utöva dina rättigheter, eller har frågor eller synpunkter som rör myndighetens behandling av dina personuppgifter, kan du vända dig till PTS, pts@pts.se eller Box 6101, 102 32 Stockholm.
Om du begär tillgång (registerutdrag) ange om du begär ett fullständigt registerutdrag eller vilka uppgifter du vill få del av.
Om du begär rättelse ange vilken personuppgift som du begär rättelse av, i vilket sammanhang den förekommer och hur den ska rättas.
Om du begär radering, begränsning, flytt av dina personuppgifter (dataportabilitet) eller invänder mot en personuppgiftsbehandling ange i så fall vilken av dessa rättigheter du begär och vilka personuppgifter som avses med begäran.
Du kan även vända dig till vårt dataskyddsombud, dataskyddsombudet@pts.se eller PTS, Box 6101, 102 32 Stockholm.
Du kan också lämna in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, imy@imy.se eller Box 8114, 104 20 Stockholm.