Så här kan du som privatperson göra om en kris eller avbrott inträffar. Operatörerna ansvarar för att lösa avbrottet eller störningen.

Som privatperson – ring bara om du måste

Ring bara om du måste under en pågående kris eller störning. Så här bör du agera:

  • Avlasta mobilnäten. Ring bara med mobilen om du måste.
  • Avvakta. Om du har svårt att komma fram – vänta en stund. Upprepade uppringningar kan belasta näten ytterligare.
  • Kommunicera över internet. Meddelanden över internet belastar mobilnäten mindre. Försök därför använda alternativa meddelandetjänster om du kan.

För att förebygga risken att drabbas vid störningar och avbrott kan du göra detta:

  • Ha olika abonnemang i er familj. Bara för att en operatör drabbas är det inte säkert att samtliga aktörer har störningar. Bor du själv kan du ha ett kontantkort från en alternativ operatör, som du använder vid störningar.
  • Ha en laddad powerbank (portabel laddare) hemma så att du kan ladda din telefon även vid ett strömavbrott.
  • Ha en plan för hur du ska hantera bankärenden och liknande, som slutar att fungera digitalt vid en störning.
  • Är det extra viktigt för dig att alltid ha en fungerande tjänst, måste du ställa särskilda krav på säkerheten i nät och tjänster, när du ingår avtal med din operatör.
  • Håll dig uppdaterad om läget. Telestörningar (Krisinformation.se)

Mobiltäckningen påverkas av strömavbrott

Mobilbasstationer behöver ström för att kunna fungera. Därför påverkas mobiltäckningen även av strömavbrott.

Vid ett strömavbrott kan du tänka på att 

  • inte flytta din fasta internetbaserade verksamhet till mobilen för då kan det bli för mycket att göra för de basstationer som fortfarande är i drift, och batterierna räcker inte lika länge om belastningen blir mycket högre än normalt.
  • endast använd mobiltelefonen till det nödvändigaste.

Att kunna ringa 112 vid störning

Så länge någon operatörs nät fungerar går det att ringa 112. Om det inte fungerar att ringa 112 prova att

  • stänga av och sätta på telefonen
  • ta ut SIM-kortet ur telefonen.

Om telefonin inte fungerar alls – kontakta din kommun

Om alla operatörers nät är nere kan kommunen ordna så kallade trygghetspunkter på vissa utpekade platser. Vid dessa kan du ringa. På många håll i landet används brandstationer som trygghetspunkter.

Operatörerna ansvarar för att näten och tjänsterna fungerar

Om du vill lämna klagomål efter en störning eller ett avbrott ska du i första hand vända dig till din operatör för att framföra klagomål eller begära ersättning.

Du kan annars vända dig till Telekområdgivarna, Konsumentverket eller konsumentvägledaren i din kommun för att få rådgivning om hur du ska gå tillväga.

Telekområdgivarnas webbplats

Post- och telestyrelsen har inte möjlighet att hjälpa dig som enskild abonnent. Däremot kan du höra av dig till oss om du misstänker att din operatör agerar på ett sätt som strider mot lagen om elektronisk kommunikation och våra regler.

Operatörer är

  • ansvariga för att nät och tjänster fungerar.
  • skyldiga att rapportera omfattande störningar eller avbrott i sina nät till oss på PTS.

Mer information

Sidan uppdaterades: