För vilka gäller DSA?
DSA innehåller regler för det som kallas förmedlingstjänster. Det är digitala tjänster som kopplar samman användare med varor, tjänster eller information. Förordningen gäller alla förmedlingstjänster som riktar sig till användare inom EU - oavsett var leverantören av tjänsten är etablerad.
Olika skyldigheter enligt DSA beroende på storlek
DSA är i huvudsak inriktad på mycket stora onlineplattformar och sökmotorer (tjänster som har fler än 45 miljoner användare i månaden). I de flesta fall är mikro- och småföretag undantagna från reglerna i DSA.
Är ditt företag leverantör av en förmedlingstjänst?
Läs mer om vad som gäller under "För leverantörer" nedan
The EU’s Digital Services Act (EU-kommissionen)
När du använder digitala tjänster
Tanken med DSA är att skapa en tryggare och säkrare miljö online.
Du ska kunna anmäla olagligt innehåll till onlineplattformar
Reglerna ska stoppa olagligt innehåll och skydda användare från vilseledande information. Det sker bland annat genom att användarna ska kunna anmäla olagligt innehåll som finns på webbplatserna. Onlineplattformarna måste ha rutiner för att ta hand om klagomålen.
För dig som användare betyder det bland annat att:
- Du enkelt ska kunna anmäla olagligt innehåll direkt på plattformen.
- Plattformen måste bekräfta att de fått din anmälan.
- Du kan klaga om ditt eget innehåll tas bort felaktigt. Du kan även klaga om ditt konto tas bort.
- Du har rätt att få en förklaring om ditt konto stängs av.
- Om plattformen fattar beslut om att begränsa eller ta bort ett konto eller innehåll, så har användaren även rätt att få en motivering till varför.
Du ska veta när du ser reklam
Reglerna säger också att det ska vara tydligt vad som är reklam. Du ska få veta varför du ser vissa annonser. Plattformar får inte heller använda känsliga uppgifter (som religion eller politiska åsikter) för att rikta annonser till dig.
Det som är olagligt offline är olagligt online
Reglerna i DSA bestämmer inte vad som är lagligt eller olagligt. Det är samma lagar som gäller på nätet. Vissa plattformar kan också ha egna, striktare, regler i sina användarvillkor.
Så gör du för att anmäla olagligt innehåll
Om du upptäcker olagligt innehåll så ska du ha möjlighet att anmäla det direkt till plattformen.
- Plattformarna ska ha anmälningsverktyg som du kan använda
- Spara gärna all kommunikation du har haft med plattformen
- Vänta på svar eller åtgärd från plattformen.
Om det inte hjälper kan du lämna ett klagomål till oss
Om plattformen inte svarar eller åtgärdar problemet kan du vända dig till oss på PTS. Vi kan inte ta bort innehåll, ge tillbaka åtkomst för avstängda konton eller lösa personliga tvister. Men vi kan följa upp att plattformarna har rutiner, verktyg och system för att ta emot klagomål.
Om företaget inte är verksamt i Sverige, så lämnar vi ofta över ärendet till rätt europeiska myndighet. Vi samarbetar med alla EU-länder.
Lämna klagomål till PTS
Tänk på att
- Lämna dina kontaktuppgifter
- Beskriva vad som har hänt
- Ta skärmdumpar om det behövs
- Spara all kommunikation med plattformen
- Om du blir utsatt för brott kan du alltid vända dig till på Polisen
PTS är samordnare för digitala tjänster
PTS är nationell samordnare för digitala tjänster (på engelska Digital Service Coordinator, DSC) i Sverige. Det innebär att PTS har uppdraget att följa upp att reglerna i DSA följs i Sverige. Som DSC samverkar vi med andra motsvarande myndigheter i Europa med målet att skapa en konsekvent tillämpning och ett effektivt samarbete inom EU.
PTS är även utsedd till tillsynsmyndighet tillsammans med Konsumentverket och Mediemyndigheten.
Konsumentverket | Konsumentverket
Mediemyndigheten - Mediemyndigheten
Berörs du av DSA-förordningen?
DSA-förordningen är en omfattande reglering som berör många. Via ingångarna nedan ser du vad som gäller för olika målgrupper.
Som användare kan du lämna in klagomål till PTS om misstänkta överträdelser av DSA.
Lämna in klagomål till PTS
PTS tar emot och hanterar klagomål från användare som befinner sig eller är etablerade i Sverige.
Om du som användare anser att en leverantör av en förmedlingstjänst har överträtt sina skyldigheter enligt DSA kan du lämna in ett klagomål till PTS.
Exempel på vad ett klagomål kan gälla:
• Att en förmedlingstjänst saknar en kontaktpunkt för användare
• Att en värdtjänst inte har verktyg för att anmäla misstänkt olagligt innehåll
• Att en onlineplattform saknar ett system för att hantera klagomål från användare
PTS har inte befogenhet att ändra, ta bort eller återställa innehåll. PTS kan inte heller ge användare tillgång till en tjänst, exempelvis om ditt konto har blivit avstängt. Slutligen kan PTS heller inte lösa tvister mellan enskilda personer och leverantörer av förmedlingstjänster.
Det klagomål som du lämnar in till PTS kan utgöra underlag i PTS, eller någon annan myndighets, tillsyn. Om leverantören som tillhandahåller den förmedlingstjänst som du vill klaga på är etablerad i en annan medlemsstat, kan PTS lämna över klagomålet till den medlemsstatens DSC
Rättslig företrädare för leverantörer utanför EU
Är du en leverantör av förmedlingstjänster som inte har ett etableringsställe i EU men som erbjuder tjänster i EU? Då är du skyldig att utse en rättslig företrädare i ett av de EU-länder där du erbjuder dina tjänster. Om du vill anmäla en rättslig företrädare i Sverige ska du meddela PTS den rättsliga företrädarens namn, postadress, e-postadress och telefonnummer.
Skicka dessa till pts@pts.se
Modereringsbeslut
Är du en leverantör av onlineplattformar som är skyldig att rapportera modereringsbeslut till kommissionen enligt artikel 24.5 i DSA? Det gör du via ett formulär på EU-kommissionens webbplats
Formulär för att rapportera modereringsbeslut (EU-kommissionens webbplats)
Om du har frågor till PTS om formuläret eller rapporteringsskyldigheter kan du ställa dessa via mejl till pts@pts.se.
Undantag för mikro- och småföretag
Flest skyldigheter enligt DSA gäller för mycket stora onlineplattformar (VLOP), och mycket stora onlinesökmotorer (VLOSE). Det är plattformar och sökmotorer har mer än 45 miljoner användare i månaden. Det är EU-kommissionen som utreder och beslutar om vilka plattformar och sökmotorer som definieras är mycket stora.
De skyldigheter som gäller för onlineplattformar ska i de allra flesta fall inte tillämpas på plattformar som är mikro- eller småföretag. Definitionen på mikro- och småföretag följer EU:s rekommendation 2003/361/EG, vilket avser företag som sysselsätter färre än 50 personer och har en omsättning eller balansomslutning som inte överstiger 10 miljoner euro per år.
Ytterligare skyldigheter för leverantörer av förmedlingstjänster
Mer information om ytterligare skyldigheter för leverantörer av förmedlingstjänster hittar du på EU-kommissionens webbplats.
EU-kommissionens webbplats
Är du forskare vid en svensk forskningsorganisation och vill ansöka om dataåtkomst från en mycket stor onlineplattform (VLOP) eller mycket stor onlinesökmotor (VLOSE)?
Då kan du lämna in en ansökan till PTS genom att skicka mejl till DSA-CERT@pts.se
Efter en preliminär bedömning kommer PTS att överlämna ansökan till det EU-land där plattformen eller sökmotorn är etablerad. Det är den myndigheten som gör en slutlig bedömning av ansökan.
Tänk på att ansökan ska visa att samtliga villkor i artikel 40.8 i DSA är uppfyllda, och att relevanta bilagor och underlag bifogats.
Du kan läsa mer om dataåtkomst för forskare samt frågor- och svar på EU-kommissionens hemsida, där du också hittar en lista över vilka mycket stora onlineplattformar och mycket stora onlinesökmotorer du kan ansöka om data från.
EU-kommissionens webbplats
EU-kommissionen arbetar på en delegerad akt om dataåtkomst, vilken kommer att komplettera DSA i denna del.
För eventuella frågor kan du kontakta PTS genom mejl till DSA-CERT@pts.se
PTS roll som nationell samordnare av digitala tjänster innebär bland annat att vi certifierar tvistlösningsorgan som är etablerade i Sverige och som uppfyller villkoren i artikel 21 i DSA-förordningen.
Vill ni ansöka om certifiering som tvistlösningsorgan?
Skicka er ansökan till DSA-CERT@pts.se
Tänk på att bifoga komplett underlag som visar att ni uppfyller samtliga villkor i artikel 21 i DSA.
Betrodda anmälare (på engelska trusted flaggers) är aktörer som är experter på att upptäcka vissa typer av olagligt innehåll på nätet inom sina sakkunskapsområden och anmäla det till onlineplattformar. Plattformarna är skyldiga att behandla anmälningar från betrodda anmälare med prioritet. Status som betrodd anmälare gäller i hela EU.
EU-kommissionens förteckning över betrodda anmälare
PTS roll som nationell samordnare av digitala tjänster innebär bland annat att myndigheten kan bevilja status som betrodd anmälare för sökande som är etablerade i Sverige och som uppfyller villkoren i artikel 22 i DSA-förordningen.
Vill ni ansöka om status som betrodd anmälare?
Skicka er ansökan till DSA-CERT@pts.se
Tänk på att bifoga komplett underlag som visar att ni uppfyller samtliga villkor i artikel 22 i DSA.
Som nationell samordnare för digitala tjänster i Sverige tar PTS emot förelägganden om att agera mot olagligt innehåll och förelägganden om att tillhandahålla information, som utfärdas av svenska myndigheter och domstolar mot leverantörer av förmedlingstjänster.
PTS har ansvar för att dela kopior på inkomna förelägganden med andra samordnare för digitala tjänster inom EU.
Om du jobbar på en myndighet som ska ge in förelägganden till PTS ska du skicka beslutskopia med överklagandehänvisning samt information om föreläggandets verkan via mejl till pts@pts.se
Har du frågor om något?
Hör gärna av dig till oss via mejl till pts@pts.se