PTS granskar hur Telia förmedlar nödsamtal till 112 efter nedstängning av 2G-nät

Under 2027 stänger Telia ner sitt 2G-nät. Nu inleder Post- och telestyrelsen (PTS) en granskning av hur operatören kommer att förmedla nödsamtal till 112 efter teknikskiftet.

Nyligen inledde PTS en granskning av hur operatörerna Tre, Telenor och Tele 2 förmedlar nödsamtal efter att 2G- och 3G-näten stängs ner. Dessa operatörer kommer att stänga ner sina 2G- och 3G-nät i december 2025.

Telia har aviserat att bolaget kommer hålla i gång sitt 2G-nät till 2027.

Det innebär att problemet, där vissa mobiltelefoner inte kommer kunna nå nödnumret 112 trots att de använder 4G, för Telias del framför allt aktualiseras först år 2027.

PTS granskar även Telia

PTS inleder nu en granskning av hur Telia medverkar till att förmedla nödkommunikation och lokaliseringsuppgifter i samband med att 2G- och 3G-näten stängts ner.

Även Telia ska redogöra för PTS hur många abonnenter som kan komma att omfattas av problemet samt vilka åtgärder som vidtas för att lösa den uppkomna situationen.

Senast den 12 december ska Telia ha återkommit till PTS.

Bakgrund och fakta

Nyligen fick PTS information om att kunder med vissa mobiltelefoner inte kommer kunna nå nödnumret 112 efter att 2G- och 3G-näten har stängts ner, trots att mobiltelefonerna använder 4G.

Enligt den information PTS har fått, handlar det om vissa telefonmodeller. Det är telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE.

Risken är alltså att användare av dessa kan ringa vanliga samtal men inte nödsamtal.

För information om vilka mobiltelefoner det gäller hänvisar PTS till respektive operatör.

Mer information: www.pts.se/teknikskifte

Kontakta oss

Endast för medier

PTS presstjänst, 08-678 55 55

Publicerades 2025-11-28
Internet och telefoni, Radio, Säkerhet och integritet