I december 2025 stänger många operatörer ner sina 2G- och 3G-nät.

Viktigt att kunna ringa nödnumret 112

Vi på PTS har nyligen fått kännedom om att vissa mobiltelefoner inte kommer att kunna ringa 112 när 2G- och 3G-näten stängs ner – även om telefonen kan använda 4G.

Det betyder att du som användare kan ringa vanliga samtal, men i vissa fall inte nå 112 via din operatörs nät.

Problemet rör Telenor, Tele2 och Tre.

PTS krav på operatörerna

Vi på PTS har tillsynsansvar för området, och har därför valt att agera i frågan. Vi har ställt krav på att Tre, Tele2 och Telenor:

  • Snabbt och omedelbart ska ta reda på vilka telefoner som inte kommer kunna ringa 112 i deras nät när 2G och 3G är borta.
  • Direkt ska informera användare vars telefoner påverkas.
  • Blockerar telefonerna senast 2 februari 2026.

Om telefoner behöver en särskild åtgärd för att kunna koppla över till Telias nät (till exempel att du tar ut SIM-kortet) ska den i stället blockeras redan 1 december 2025.

Vad innebär det här för dig som användare?

Om din telefon är en av dem som inte kan nå 112:

  • Kommer din operatör att kontakta dig inom kort.
  • Din telefon blockeras antingen 1 december 2025 eller 2 februari 2026.
  • Du behöver då byta telefon eller operatör för att kunna ringa och skicka sms som vanligt.

Vilka telefoner handlar det om?

Det är operatörerna som har kunskap om vilka modeller som påverkas av det här.

Kontakta därför din operatör om du vill veta om din telefon berörs.

Testa inte att ringa 112

Om du berörs av problemet kommer du att kontaktas av din operatör. Du ska absolut inte testa att ringa till 112.

Hjälp till

Hjälp gärna en anhörig eller granne som kanske inte förstått informationen, eller vet hur man gör för att byta telefon.

Varför gör PTS det här?

PTS är tillsynsmyndighet på området och för oss är det här en viktig säkerhetsfråga. Vi kan inte riskera att människor tror att de har en fungerande telefontjänst, och så visar det sig sen att de inte kan nå 112.

PTS förelägganden om tillgång till 112

PTS har förelagt operatörerna Tre, Telenor och Tele 2 att genast identifiera vilka telefoner som inte kan användas i operatörens nät för att ringa nödsamtal efter avvecklingen av 2G- och 3G-nät. Användare av dessa telefoner ska också genast informeras om problematiken.  

Från och med den 2 februari 2026 ska operatörerna blockera dessa telefoner.   

För telefoner som kräver någon särskild åtgärd, exempelvis att SIM-kortet tas ut, för att de ska koppla över till Telias nät, gäller detta krav redan från den 1 december 2025. 

Allmän information om 2G- och 3G-nätens avveckling

Sveriges största teleoperatörer har påbörjat nedstängningar av 3G-näten, vilket kommer att vara klart i slutet av 2025. De planerar också att stänga ner 2G-näten. Telenor och Tele2 planerar att avveckla 2G-näten i slutet av 2025, medan Telia väntar till slutet av 2027.

Den kraftigt ökade efterfrågan på särskilt datakommunikation kräver nyare tekniker som 4G och 5G. Därför uppgraderar operatörerna just nu all utrustning och bygger dessutom ut 4G- och 5G-näten.

Om du ska köpa till exempel en mobiltelefon, GPS-spårare eller smartklocka är det bra om du kontrollerar att den fungerar tillsammans med de moderna näten. Du behöver också se över din befintliga utrustning.

Avveckling i långsam takt – för din skull

Avvecklingen ska ske i en sådan takt att de ansvariga operatörerna hinner uppmärksamma och åtgärda om du som användare råkar ut för problem. Efter nedstängningen bör täckningen vara lika bra eller bättre än tidigare.

Operatörerna ska informera

Det är också operatörerna som i huvudsak ansvarar för att informera om avvecklingen av 2G- och 3G-nät. Det gör operatörerna tillsammans med branschorganisationen Tech Sverige. På webbplatsen Bytnät.nu finns information om teknikskiftet, vilken typ av utrustning som berörs och vad du som användare kan behöva tänka på.

PTS ansvar

Vi följer operatörernas arbete med att uppgradera kommunikationsnäten. Operatörerna får göra denna typ av förändringar så länge som de följer tillståndsvillkoren.

Vi genomför informationsinsatser för att olika aktörer ska få uppdaterad information om hur operatörernas arbete går. Men det är operatörerna som ansvarar för att ge information till sina kunder.

PTS följer kommunernas arbete

Vi har genomfört undersökningar för att få information om hur förberedda kommunerna är inför den kommande avvecklingen av 2G- och 3G-nät.

Informationsmöte om 2G/3G-avvecklingen

Den 25 september 2025 genomförde PTS ett informationsmöte om avvecklingen av 2G- och 3G-nät.

 

Tidigare informationsmöten

Här finns inspelningar från PTS tidigare informationsmöten om avvecklingen av 2G- och 3G-nät.

Informationsfilm om avveckling av 2G- och 3G-nät

 

Kopparnätet, det fasta telefonnätet, avvecklas

Ett annat teknikskifte är att det gamla, fasta telefonnätet ersätts med andra modernare tekniker. Ändringen genomförs av Telia eftersom kopparnätet ägs av dem. Detta innebär att berörda kunder behöver byta ut traditionell fast telefoni och bredband via telejacket (ADSL) mot lösningar via exempelvis fiber-, mobil- eller satellitnät. Telias förändringar påverkar även alla operatörer som hyr in sig i deras nät.

Om du är berörd kommer Telia, eller annat ansvarigt telebolag som använder deras nät, att kontakta dig så att du kan få information om alternativen. Mer information om förändringarna finns hos Telia.

Framtidens nät - kopparnätet avvecklas (Telia)

De operatörer som äger nät får göra förändringar i dem så länge de följer avtalsvillkoren för abonnemanget.

Om du påverkas av att kopparnätet försvinner

De allra flesta kan få tillgång till telefoni och internet genom något av de alternativ som erbjuds på marknaden. Du hittar information om hur du kan få eller förbättra din tillgång på PTS sida för Grundläggande internet och telefoni.

Sidan uppdaterades: