Telia har vidtagit åtgärder efter säkerhetsincident – PTS avslutar granskning

2024-04-24

Post- och telestyrelsen (PTS) har granskat Telias rutiner och processer efter en efter en incident som innebar omfattande störningar och som bland annat påverkade möjligheten att nå 114 14 och 1177. Granskningen har visar att Telia har vidtagit åtgärder och PTS avslutar därför tillsynen.

I januari 2023 inträffade en incident i Telias system som påverkade hundratusentals användare och hindrade kunder från att nå 114 14 och 1177. Incidenten berodde på ett fel som inträffade i samband med en planerad konfigurationsändring i Telias interna system. Sammanlagt påverkade incidenten 150 000–225 000 användare och pågick i 4,5 timmar.

PTS inledde en granskning för att utreda om Telias rutiner och processer för incidenthantering, riskanalys och riskhantering för förändringsarbete uppfyller kraven i PTS föreskrifter om säkerhet i nät och tjänster.

Telia har godtagbara rutiner

Under granskningen har PTS hämtat in fördjupad information om Telias säkerhetsarbete generellt och hanteringen av den specifika incidenten.

Tillsynen har visat att Telia har en process för att hantera incidenter och att de vidtagit åtgärder för att undvika liknande säkerhetsincidenter. Telia har även tagit med erfarenheter från den aktuella incidenten i bolagets riskanalyser för förändringshantering.

PTS bedömer därför att det inte finns skäl till några ytterligare åtgärder och avslutar tillsynen.

Beslut att avsluta tillsyn avseende säkerhetsåtgärder med anledning av säkerhetsincident vid planerat förändringsarbete.

Mer information
PTS presstjänst, 08-678 55 55